Kl.1 gim.
Zad.8 str.180.
Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim.Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego.Za 8 dużych haczyków i 6 małych zapłacił 3,50 zł.Ile kosztował duży haczyk,a ile mały?


Zad.9 str.180
Mamy rozlać 60 litrów miodu do słoików jednolitrowych i półlitrowych.Oblicz,ile większych i ile mniejszych słoików powinniśmy przygotować,aby po rozlaniu miodu:
a).słoików mniejszych i większych było tyle samo,
b).słoików półlitrowych było 3 razy tyle co słoików jednolitrowych,
c).słoików jednolitrowych było o 9 mniej niż półlitrowych.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-26T21:40:50+01:00
Zad.1
x - cena dużego haczyka
x-0,07 - cena małego haczyka

8x+6(x-0,07)=3,5
8x+6x-0,42=3,5
14x=3,92
x=0,28 zł

0,28-0,07=0,21 zł

Odp. Duży haczyk kosztował 28gr a mały 21 groszy.

zad.2

A)
x - liczba słoików małych i dużych
x+0,5x = 60
1,5= 60 |:1,5
x =40
Należy przygotować 40 półlitrowych słoików i 40 jednolitrowych
B)
3×0,5x+ x = 60
1,5x +x = 60
2,5x = 60 |:2,5
x = 24
3×24 = 72
Należy przygotować 24 jednolitrowych słoików oraz 72 półlitrowych
C)
x+0,5x-9= 60+9
1,5x = 60+9
1,5x =69 |:1,5
x = 46
46+9 = 55
Należy przygotować 46 jednolitrowych słoików oraz 55 półlitrowych
80 4 80
2010-03-26T21:43:54+01:00
Zad 8:1 zł = 100 gr, czyli 3,50 zł = 350 gr x - cena małego haczyka x+7 - cena dużego haczyka 8 * (x + 7) + 6 * x = 350 8x + 56 + 6x = 350 14x = 294 x= 21 czyli mały kosztuje 21 gr a duży 7 + 21 =28 czyli 28 gr.
Zad 9:
a)
\{x*1+y*0.5=60\\ x=y

x+0.5x=60\\ 1.5x=60

\{x=40\\ y=40
B)
Pierwsze równanie to samo co w a) a drugie:

y=x*3

czyli:

x +0.5*3x=60\\ 2.5x=60

\{x=24\\ y=72

c)
drugie równanie:
x+9=y\\ x+(x+9)*0.5=60\\ 1.5x+4.5=60\\ 1.5x=55.5

\{x= 37\\ y=46.
47 3 47