Zadanie 23 str 201 - Matematyka 1
Tomek ma 14 lat, a jego mama 38. Oblicz, kiedy mama była od Tomka pięć razy starsza. Za ile lat będzie od niego dwa razy starsza?
Zadanie 24 str 201
Dorota jest cztery razy starsza od Maćka. Za dwa lata będzie od niego trzy razy starsza.
a) Ile lat ma Maciek? Ile lat ma Dorota?
b) Za ile lat Dorota będzie dwa razy starsza od Maćka?

Proszę o wszystkie obliczenia.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-27T21:44:29+01:00
Zadanie 23 str 201

x-minione lata
38-x=5*(14-x)
38-x=70-5x
-x+5x=70-38
4x=32/:4
x=8
odp.8 lat temu mama była 5 razy starsza od Tomka

x-lata upływające
38+x=2*(14+x)
38+x=28+2x
x-2x=28-38
-x=-10/:(-1)
x=10
odp.za 10 lat mama będzie 2 razy starsza od Tomka




Zadanie 24 str 201

x-wiek Doroty
y-wiek Maćka

a)
x=4y
x+2=3*(y+2)
x+2=3y+6
x-3y=6-2
x-3y=4
podstawiamy x
4y-3y=4
y=4-tyle lat ma Maciek

x=4y
x=4*4
x=16-wiek Doroty
odp.Dorota ma 16 lat a Maciek 4 lata

b)
x-upływające lata
16+x=2*(4+x)
16+x=8+2x
x-2x=8-16
-x=-8/:(-1)
x=8
odp.za 8 lat Dorota będzie 2 razy starsza od Maćka
34 4 34
2010-03-27T21:50:30+01:00
38-x=5(14-x)
38-x=70-5x
-x+5x=70-38
4x=32
x=8 <--- tyle lat temu mama była starsza 5 razy od Tomka

38+x=2(14+x)
38+x=28+2x
x-2x=28-38
-x=-10
x=10 <--- za tyle lat mama będzie starsza od Tomka 2 razy


a)

x - wiek Doroty
y - wiek Maćka

x=4y
x+2=3(y+2)

x=4y
x+2=3y+6

4y+2=3y+6
4y-3y=6-2
y=4

x=4*4
x=16

b)

16+x=2(4+x)
16+x=8+2x
x-2x=8-16
-x=-8
x=8

13 3 13