Mamy pięć probówek, które zawierają związki organiczne:
1 probówka - C2H5OH
2 probówka - HCOOH
3 probówka - CH3OH
4 probówka - CH3COOH
5 probówka - C17H35COOH
Do każdej z nich dodano wody i oranżu metylowego. Podaj numery probówek, w których wskaźnik przyjmie barwę czerwoną i uzasadnij odpowiedź.

Napisz równania dysocjacji elektrolitycznej odpowiednich związków organicznych.

Z góry dzięki za pomoc :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-27T23:19:53+01:00
Czerwona zabarwienie pojawi się w kwasach ze względu na obecność jonu wodorowego H⁺:

2. HCOOH -> HCOO⁻ + H⁺
4. CH₃COOH -> CH₃COO⁻ + H⁺


C₁₇H₃₅COOH jest kwasem, który nie ulega dysocjacji, CH₃OH i C₂H₅OH to alkohole, które nie dają czerwonego zabarwienia oranżu.

Mam nadzieję, że pomogłam :) Byłoby mi miło, gdybym dostała naj :)
Pozdrawiam
27 4 27
2010-03-27T23:31:16+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Czerwone zabarwienie wskaźnika świadczy o charakterze kwasowym związku.
Dysocjacji ulegną więc:
2 probówka HCOOH------>HCOO⁻ + H⁺
4 probówka CH₃COOH------>CH₃COO⁻ + H⁺

C₁₇H₃₅COOH - kwas stearynowy mimo że jest kwasem to nie ulega dysocjacji ponieważ jest ciałem stałym nierozpuszczalnym w wodzie
CH₃OH i C₂H₅OH - alkohole, które mają odczyn obojętny, więc
nie nastąpi zmiana zabarwienia wskaźnika
19 4 19