Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-10-30T15:46:59+01:00
Delfy, miasto położone około 700 m.n.p.m. wśród gór obfitujacych w malownicze potoki i wąwozy. Legenda głosi, że Zeus, chcąc ustalić środek świata, wysłał z jego końców orły, które spotkały się właśnie nad tym miejscem. W Delfach umieszczony był kamień omfalos, wyznaczający pępek świata. Delfy stały się miejscem kultu Apolla, syna Zeusa. Druga legenda głosi, że pierwotnie znajdowała się tu wyrocznia Gai, bogini Ziemi. Apollo miał zabić Pytona, gigantycznego węża strzegącego tego miejsca i wznieść tu własną świątynię.Przybywający zasięgnąć rady wyroczni musiał dokonać rytualnego oczyszczenia w wodach potoku Kastalia, następnie składał w ofierze kozła. Pytanie pielgrzyma spisywano na glinianej tabliczce. Wyrocznia, zwana pytią wpadała w trans, a na podstawie tego co powiedziała kapłani układali, wierszowaną zazwyczaj, przepowiednię. Pielgrzymi składali ofiarę na utrzymanie świątyni, a co zamożniejsi dodatkowo hojne dary gdy przepowiednia okazała się trafna. Pytia wieszczyła w samej świątyni Apolla siedząc na trójnogu ponad szczeliną w podłodze z której unosiły się opary wprowadzające ją w trans. W latach świetności wyroczni, które przypadały na VIII, VII i VI wiek p.n.e. świątynie odwiedzało tak wielu pragnących poznać przyszłość pielgrzymów, że potrzebne były aż trzy pytie. Oprócz samej świątyni było tu też miasto tętniące życiem, którego marmurowy stadion mógł pomieścić wygodnie nawet 7 tysięcy widzów. Znajdował się tu teatr, gdzie pokazywano chwalebne zwycięstwo Apolla nad Pytonem. Wszystkie ważniejsze budynki stały przy Świętej Drodze, która prowadziła na szczyt wzgórza zajmowany przez świątynię Apolla. Państwa-miasta budowały w Delfach specjalne kapliczki-skarbce w których eksponowały dary złożone Apollinowi na znak wdzięczności, ale także podnosząc swój prestiż.Żyjący w VI wieku p.n.e. władca z Azji Mniejszej, Krezus, planując wyprawę wojenną przeciwko Persom postanowił zasięgnąć rady wyroczni. Przepowiednia którą otrzymał w odpowiedzi głosiła, że jeśli zaatakuje, to może zniszczyć wielkie imperium. Zadowolony Krezus szybko wyruszył na wojnę. Przegrał. Przepowiednia się spełniła. Zniszczył wielkie imperium. Własne.Pomimo, że przepowiednie Delfickiej wyroczni były niejednoznaczne i dość zagadkowe cieszyła się ona wielką sławą i była uważana za najbardziej prawdomówną wyrocznię na świecie. Zasięgały w niej rady głowy państw przed wyprawami wojennymi, radzili się kupcy, prosili o radę przyszli małżonkowie.Zdarzało się jednak, że odpowiedzi pytii były jednoznaczne. Sokrates został przez nią nazwany najmądrzejszym człowiekiem Grecji, zaś Aleksander Wielki dowiedział się, że nikt się mu nie oprze.

5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-30T16:29:59+01:00
Przed setkami lat z jednej ze skalnych szczelin wydobywały się gazy, które miały właściwości halucynogenne, i dlatego powstała tu wyrocznia - tłumaczył Andreas. Później przez cały dzień wąchałem wszelkie rozpadliny:legenda głosi, że pierwotnie znajdowała się tu wyrocznia Gai, bogini Ziemi. Apollo miał zabić Pytona, gigantycznego węża strzegącego tego miejsca i wznieść tu własną świątynię.Delfickiej wyroczni były niejednoznaczne i dość zagadkowe cieszyła się ona wielką sławą i była uważana za najbardziej prawdomówną wyrocznię na świecie.Wyrocznia,różdżka pełniła funkcie przepopowiadania przyszłosci.







6 3 6