Książki Ali stoją na trzech półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej. Ile książek ma Ala?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-28T10:50:20+02:00
Pierwsza półka 2x +15
druga półka 2x
trzecia półka x

(2x + 15) + x = 2 * 2x
2x + 15 + x = 4x
3x - 4 x = - 15
- x = - 15 mnożę teraz obydwie strony przez ( -1)
x = 15 TYLE JEST NA TRZECIEJ PÓŁCE
2 * x = 2 * 15 = 30 TYLE JEST NA DRUGIEJ PÓŁCE
2 * x + 15 = 2 * 15 + 15 = 30 + 15 = 45 TYLE JEST NA PIERWSZEJ PÓŁCE

15 + 30 + 45 = 90 ALA MA 90 KSIĄŻEK
3 5 3
2010-03-28T10:54:05+02:00
X- pierwsza polka
y - druga polka
z- trzecia polka
Rownanie:
x=y + 15
2z=y
x+z=2y
Rozwiązując to ukladem rownan mamy wynik : z=15 ; y=30; x=45
ODP: ala ma 90 ksiazek
1 4 1
  • styl
  • Początkujący
2010-03-28T10:59:57+02:00
Pólka pierwsza = a
p. druga= a- 15
p. trzecia =( a-15) :2