Odpowiedzi

2009-10-30T16:48:43+01:00
JOWISZ- jest najwieksza planeta Ulkadu Slonecznego.Ma średnicę 11 razy większą od średnicy Ziemi, a masę 318 razy większą od masy naszej planety.Otacza go atmosfera o grubości 10km, składająca sie głównie z wodoru i helu.Jowisz nie ma twardej powierzchni jak Ziemia,ale pod chmurami znajduje się olbrzymi ocean ciepłego wodoru.Jest najcięższą planetą.Nie jest planetą gazową.W samym środku Jowisza może znajdować się jądro skalne lub lądowe.
4 2 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-30T20:00:08+01:00
JOWISZ
Największa, piąta według oddalenia od Słońca planeta Układu Słonecznego, znana już w starożytności.
Okres obiegu dokoła Słońca 11 lat 315 dni.
Jowisz ma rozległą, nieprzezroczystą atmosferę, złożoną głównie z wodoru dwuatomowego (ok. 90%) i helu (ok. 10%); zawiera także pewną ilość metanu i amoniaku.
Charakterystyczna dla Jowisza jest duża, tak zwana czerwona plama położona w okolicach równika; jest to gigantyczny, stacjonarny cyklon.
Jowisz ma 16 satelitów. Odkrycie 1610 przez Galileusza pierwszych 4 satelitów Jowisza miało doniosłe znaczenie dla rozwoju teorii heliocentrycznej, gdyż ich ruch wokół Jowisza stanowił model ruchu planet wokół Słońca.

Księżyce Jowisza

Nazwa Średni promień. Rok odkrycia i odkrywca
Adrastea 10 km 1979 D. Jewitt, G. Danielson
Amalthea 97 km 1892 E.E. Barnard
Thebe 50 km 1979 S. Synott
Io 1821,5 km 1610 Galileusz, S. Marius
Europa 1565 km 1610 Galileusz, S. Marius
Ganimedes 2634 km 1610 Galileusz, S. Marius
Callisto 2408 km 1610 Galileusz, S. Marius
S/1975 J1 4 km 1975
Leda 5 km 1974 Ch. Kowal
Himalia 85 km 1904 Ch.D. Perrine
Lysithea 12 km 1938 S.B. Nicholson
Elara 35 km 1905 Ch.D. Perrine
S/2000 J11 2 km 2000
S/2000 J10 2 km 2000
S/2000 J3 3 km 2000
S/2000 J5 2 km 2000
S/2000 J7 3 km 2000
Ananke 12 km 1951 S.B. Nicholson
S/2000 2 km 2000
S/2000 2 km 2000
Carme 20 km 1938 S.B. Nicholson
S/2000 2 km 2000
S/2000 3 km 2000
Pasiphae 28,5 km 1908 P.J. Melotte
S/1999 J1 7 km 1999
Sinope 14 km 1914 S.B. Nicholson
S/2000 J2 3 km 2000


Wstawiałem go tu pare dni temu(max.12dni temu). A napisałem 4lata temu.
____________________________________
Liczę na status najlepszej odpowiedzi.
4 4 4