1.Janek ma 39 znaczków pocztowych w jednej kopercie i 16 w drugiej i chce dołożyć do każdej koperty tyle samo znaczków w tym celu, żeby w pierwszej było 2 razy więcej znaczków niż w drugiej. Po ile znaczków powinien dołożyć do każdej koperty?

2. Z drutu miedzianego o długości 11 metrów odcięto kawałek, którego długość mierzona w centymetrach jest równa długości pozostałej części drutu mierzonej w decymetrach. Oblicz długość odciętego kawałka drutu.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-28T16:26:16+02:00
Zadanie 1'
x - liczba znaczków które trzeba dołożyć
układamy równanie:
39+x = 2(16+x)
39+x = 32+2x
x-2x = 32 - 39
-x = -7
x = 7
Janek powinien dołożyć do każdej koperty po 7 znaczków.

zadanie 2
x- długość odciętego kawałka
układamy równanie:
x+10x=1100
11x=1100
x= 1100:11
x=100
Odp. Długość odciętego kawałka wynosi 100 [cm]
2010-03-28T16:35:20+02:00
1)
pierwsza koperta:
39 + x = 2(16 + x)
druga koperta:
16 + x = (39 + x) : 2

39 + x = 32 + 2x
39 - 32 = 2x - x
7 = x
Odp. Do kazdej koperty trzeba dolozyc po 7 znaczkow.

2)
11m = xcm + xdm
11m = 1100cm
1100cm = xcm + x ×10cm
1100cm = xcm + 10x cm
1100cm = 11x cm /:11
100cm = x