1.w jaki sposób możesz zmiejszyć napięcie powierzchniowe wody?
2.dlaczego mokre ubrania trudniej zdjąć z siebie niż suche?
3.kaczka pływa po wodzie, ale jest ciągle sucha. dlaczego?
4.gekony potrafią się wspinać po pionowych ścianach, dlaczego?

2

Odpowiedzi

2009-10-30T23:46:04+01:00
1.Napięcie powierzchniowe zależy od temperatury cieczy.Zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury.
Zmienić napięcie powierzchniowe wody można przez detergenty wszelkiego rodzaju i przez mydła, a także poprzez temperaturę, bo gdy temperatura wzrasta to napięcie powierzchniowe wody się zmniejsza a gdy temperatura jest krytyczna to napięcie powierzchniowe spada aż do zera.

2. bo mokre kleją sie do ciała i są cięższe przez wodę

4.Najbardziej znaną cechą gekonów jest wspinanie się po ścianach. Jaszczurki zawojowały świat trudno dostępny dla innych zwierząt kręgowych, a mianowicie świat pionowy. Na pionowych ścianach polują, po pionowych ścianach potrafią biegać z zawrotną szybkością, na zacienionych roślinami ścianach odpoczywają, wreszcie każdy z gekonów, jak przystało na zwierzę terytorialne, broni przed innymi swojego kawałka pionowej ściany.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-30T23:51:02+01:00
1. Napięcie powierzchniowe zależy od temperatury cieczy.Zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury.
2. Bo pod wpływem wody materiał staje się cięższy i bardziej przylega do ciała
3. Kaczka nie jest ciągle sucha, ponieważ też czasem nurkuje. Chyba że już wyschnie na słońcu :P
4. Tylko u gatunków nadrzewnych występują pod palcami włoskowate przylgi, które umożliwiają im sprawne chodzenie po pionowych ścianach, sufitach, a nawet po szybach
3 5 3