Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-31T12:27:26+01:00
Propen C₃H₆

C₃H₆ + H₂ → C₃H₈
powstaje propan. Jest to reakcja uwodornienia alkenu

C₃H₆ + HCl → C₃H₇Cl
Powstaje chloropropan
Jest to reakcja chlorowania propenu.
2 5 2
2009-10-31T12:36:10+01:00
CH2 = CH - CH3 (propen, węglowodór niemasycony, mający wiązanie podwójne. W miejscu tego wiązania dochodzi do przyłączenia wodoru i chlorowodoru).

Reakcje:

CH2 = CH - CH3 + H2 → CH3 - CH2 - CH3
propen + wodór → propan (węglowodór nasycony)

----------------------------------------------------------------------------------------------

CH2 = CH - CH3 + HCl → CH3 - CHCl - CH3
propen + chlorowodór → 2 - chloropropan (chlorowcopochodna propanu)

lub:

CH2 = CH - CH3 + HCl → CH2Cl - CH2 - CH3
propen + chlorowodór → 1 - chloropropan (chlorowcopochodna propanu)

Pierwsza z tych reakcji jest reakcją dominującą, druga zachodzi w bardzo małym stopniu.

Jest tak, ponieważ stosujemy regułę Markownikowa - w przypadku przyłączenia cząsteczki niesymetrycznej i zawierającej wodór, wodór przyłącza sie do tego węgla, przy którym w cząsteczce substratu (u nas pentenu), jest więcej wodorów (czyli do węgla pierwszego).

Wszystkie reakcje wtym zadaniu są reakcjami przyłączenia, czyli addycji.

Pozdro))






1 5 1