1.Wyjaśnij, co to jest skała porostowa i jakie ma znaczenie.

2. Obejrzyj porosty zgromadzone na klasowej wystawie. Zwróć uwagę na ich barwy, kształty i to, jak zachowują się poszczególne gatunki bez wody przez wiele dni. Obserwacje zapisz w zeszycie.


DAJĘ NAJ.!





















































































!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2

Odpowiedzi

2010-03-29T09:38:42+02:00
1)
Skala porostowa - to nic innego jak prosty sposób na określanie stopnia zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego dwutlenkiem siarki poprzez użycie porostów. Aby określić stopień zanieczyszczenia po prostu zwracamy uwagę na barwę i kształt porostu.

2) Pierwszy porost - (ok. 170-100 mg SO2 na m3) jest skorupiasty lub proszkowy - silne skażenie powietrza, najczęściej w miastach lub np. przy fabryce.

Drugi porost - (ok. 50-40 mg SO2 na m3) kora okryta porostem listkowatym i krzaczkowatych - małe zanieczyszczenie powietrza.

Trzeci porost - (ok. 100-70 mg SO2 na m3) porosty z wyraźną degradacją środowiska. Obszary zadrzewione w okolicach podmiejskich(np. stary las lub park)

Czwarty porost - (poniżej 30 mg SO2 na m3) różnorodna flora porostów na pniach i gałęziach drzew. Obszar niezanieczyszczony, bardzo mało takich na terenie Polski.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-29T09:44:23+02:00

Są wskaźnikami czystości powietrza ,są organizmami pionierskimi , są źródłem pokarmu,są wykorzystywane do produkcji leków POROST to organizm złożony z glonu i grzyba.Rosną na kamieniach, skałach ,murach,pniach drzew
1 5 1