1.nad jaka rzeką lezy wroclaw?
2.co to jest ostrow tumski?
3.obok jakiego charakterystycznego budynku jest brama z 'kluska slaska'?
4.pod jakim wezwaniem jest katedra?
5.co wieszają zakochani na moscie tumskim?
6.co to jest ossolineum?
7.co robił witt stwosz we wrocławiu?
8.przy rynku głownym we wroclawiu stoja 'jas i malgosia'.co jest tak nazywane?
9.jakie latarnie sa we wroclawiu?
10.w jakim wojewodztwie obecnie znajduja sie raclawice?

3

Odpowiedzi

2010-03-29T13:58:04+02:00
1.Wisła
2.dzielnica wrocławia
3.-------
4.Jana Chrzciciela
5.kłódki
6.instytut
7.krucyfiks
8.------
9.ozdobne
10.woj. małopolskie
22 4 22
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-29T14:12:01+02:00
1-Odrą 2-dzielnica Wrocławia(dawniej osobna wyspa) 3-W Ostrowie Tumskim obok katedry jest kościół św Idziego i są one połączone właśnie bramą zwaną kluska śląska 4-św Jana Chrzciciela 5-kłódki 6-biblioteka i muzeum 7-krucyfiks 8-Tak nazwane są kamienice 9-latarnie gazowe
2 3 2
2010-03-29T14:19:26+02:00
1.nad jaka rzeką lezy wroclaw?
Wrocław leży nad rzeką Odrą

2.co to jest ostrow tumski?
Ostrów Tumski (dawniej osobna wyspa) – najstarsza, zabytkowa dzielnica Wrocławia zasiedlona co najmniej od IX wieku swój rozwój zawdzięcza dogodnemu położeniu, gdyż był to najwygodniejszy punkt przekraczania Odry.

3.obok jakiego charakterystycznego budynku jest brama z 'kluska slaska'?
Na Ostrowie Tumskim, obok Katedry, znajduje się niewielki, ceglany kościół św. Idziego. Jest on połączony z Domem Kapituły malowniczą arkadą zwaną Bramą Kluskową

4.pod jakim wezwaniem jest katedra?
Katedra św. Marii Magdaleny

5.co wieszają zakochani na moscie tumskim?
zakochani mogą zawiesić kłódki symbolizujące ich uczucie,

6.co to jest ossolineum?

Zakład Narodowy im. Ossolińskich – zasłużony dla polskiej nauki i kultury Instytut (do 1939 r. – łączył w sobie Bibliotekę, Wydawnictwo i Muzeum im. Lubomirskich), ufundowany dla Narodu Polskiego w 1817 roku przez Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, otwarty w 1827 roku we Lwowie.Ossolineum jest najstarszą polską oficyną, działającą nieprzerwanie od 1817 r.


7.co robił witt stwosz we wrocławiu?
Wit Stwosz-niemiecki rzeźbiarz, grafik i malarz, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli późnego gotyku w rzeźbie.

8.przy rynku głownym we wroclawiu stoja 'jas i malgosia'.co jest tak nazywane?
W roku 2003 prezydent Wrocławia, kontynuując zapoczątkowaną przez Pomarańczową Alternatywę tradycję związaną z krasnoludkami – odsłonił na ścianie kamieniczki "Jaś" pomiędzy Rynkiem a kościołem garnizonowym św. Elżbiety miniaturową tabliczkę-szyld "Muzeum Krasnoludków". Tabliczka znajduje się przy drzwiach do kamieniczki, na wysokości ludzkich kolan.

9.jakie latarnie sa we wroclawiu?
-zielona latarnia
-latarnie morskie

10.w jakim wojewodztwie obecnie znajduja sie raclawice?
w województwie małopolskim
28 4 28