Odpowiedzi

2009-10-31T16:25:09+01:00
Cechy świata hellenistycznego:
- daje artystom bogate mozliwości artystyczne,
- dużo malarzy, archotektów, rzeźbiarzy
- powszechny dobrobyt
- obowiązkiem królów była opieka nad ludźmi umiejącymi przyozdobić stolice i pałace,
- bogaci kupce wzorują się na koronowanych mecenasach,
- budowanie swiatyn i ozdabianie ich posagami
38 3 38
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-31T17:36:12+01:00
*Upowszechnienie kultury i języka greckiego w całym starożytnym świecie,hellenizm stał się podstawą kultury nowożytnego świata
*kultura hellenistyczna-łączy w sobie kulturę grecką (helleńską) i wschodnią (orientalną)
*ośrodki hellenizmu-Aleksandria w Egipcie,gdzie Ptolemeusze założyli instytut naukowy Muzeum (biblioteka,obserwatorium,ogród botaniczny i zoologiczny);Pergamon-tu wynaleziono pergamin wyprawiany ze skóry zwierząt
*religia-Grecy przyswoili sobie wierzenia orientalne,utożsamiając bóstwa Wschodu z greckimi,ubóstwianie władcy
*Nauka-Euklides(geometria);Archimedes (fizyka,matematyka);Ptolemeusz (twórca systemu geocentrycznego);Arystarch (głosił że słońce jest w centrum,ale nie potrafił tego udowodnić)
*Filozofia-stoicyzm (cnota jest największym dobrem,wszyscy ludzie są równi);epikureizm (najwyższym dobrem jest doznawanie przyjemności,szczęście można osiągnąć przez mądrość i doskonalenie umysłu);sceptycyzm (żadnego problemu nie można trafnie rozwiązać,niczego nie można poznać,wątpienie w rzeczywistość świata zewnętrznego)
*Architektura i sztuka-budowa miast według planów z rysunkiem i symetrycznymi ulicami oraz systemem kanalizacji i murami obronnymi;przepych budowli,monumentalne formy,ekspresja w rzeźbie np. ołtarz Zeusa w Pergamonie,rzeźba Wenus z Milo
20 4 20
2009-10-31T17:59:01+01:00
Cechy świata hellenistycznego:
- daje artystom bogate mozliwości artystyczne,
- dużo malarzy, archotektów, rzeźbiarzy
- powszechny dobrobyt
- obowiązkiem królów była opieka nad ludźmi umiejprzyozdobić
- bogaci kupce wzorują się na koronowanych mecenasach
60 4 60