Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-10-31T19:20:30+01:00
Przywilej Koszycki-1374
Przywilej Czerwiński-1422
Przywilej Jedleńsko-Krakowski-1430
Przywilej Cerekwicko-Nieszawski-1454
Przywilej Piotrkowski-1496
Konstytucja Nihil Novi-1505

Tylko te są wymagane programem. Więcej się uczyć nie musisz:)
_____________________________________
Liczę na status najlepszego rozwiązania.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-31T19:22:37+01:00
1 -Szlachta została zwolniona z podatków z wyjątkiem 2 groszy od łanu chłopskiego
2 - Król zobowiązał sie że żaden szlachcic nie będzie więziony bez wyroku.
3 - Bez zgody szlachty nie mogły być ustanawiane nowe prawa i podatki oraz powoływanie szlachty pod broń
4 - Szlachte zwolniono opłat celnych. Dla niej została zastrzeżona większość urzędów w państwie.Mieszczanie nie mogli nabywać dóbr ziemskich.Ceny za towary miejskie były ustalali urzędnicy szlacheccy.Chłopi bez zgody pana nie mogli wyprowadzać się ze wsi.Tylko jeden syn chłopski mógł opuścić wieś w ciągu roku
5 - Konstytucja Nihil novi - Król nie mógł wydać ustaw bez zgody senatu i izby poselskiej. Król nie mógł wprowadzić żadnych zmian w przywilejach i prawach szlachty bez zgody izby poselskiej
1 5 1