1. Dla atomów
a) arsenu (Z=33)
b) telluru (Z=52)
c) strontu (Z=38)
d) kryptonu (Z=36)
ułóż konfigurację elektronową i podkreśl elektrony walencyjne.

2. Dla atomów zawierających w jądrze
a) 14 p i 14n
b) 30p i 65 n
c) 54p i 130 n
d) 83p i 210 n
określ konfigurację elektronową

3. Na podstawie konfiguracji elektronowej określ co to za pierwiastki chemiczne:
a) K2 L8 M12 N2
b) K2 L8 M18 N32 O15 N2
c) K2 L8 M18 N32 O18 N6
d) K2 L8 M18 N18 O8

4. Po ile elektronów walencyjnych i ile poziomów energetycznych posiadają atomy
a) fosforu
b) bromu
c) litu
d) galu

POMOCY! JA TEGO NIE MIAŁAM!
Proszę o wszystkie potrzebne obliczenia, proste i przejrzyste, abym mogła to zrozumieć.

DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!DAJĘ NAJ!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-29T19:10:01+02:00
Zad1
a)
₃₃As -> 4 okres - 4 powłoki 15 grupa- 5 elektronów walencyjnych
Konfiguracja:
As: K² L⁴ M⁴ N⁵

b)
₅₂Te 5 okres --> 5 powłok ( K L M N O) 16 grupa --> 6 e⁻ walencyjnych
konfiguracja:
Te: K² L⁸ M¹⁸ N¹⁸ O⁶

c)
₃₈Sr ( już nie bd pisała która grupa i okres bo to już wiadomo i chodziło o wytłumaczenie)

Konfiguracja :
Sr: K² L⁸ M¹⁸ N⁸ O² --> elektron walencyjny to 2

d)
36Kr
konfiguracja :
Kr : K² L⁸ M¹⁸ N⁸ ---> e⁻ walencyjny to 8

2
a)
14 p i 14 n
₁₄Si : K² L⁸ M⁴

b)
36p 62 n
₃₆Kr: K² L⁸ M¹⁸ N⁸

c)
₅₄Xe : K² L⁸ M¹⁸ N¹⁸ O⁸

d)
₈₃Bi : K² L⁸ M¹⁸ N³² O¹⁸ P⁵

3.
a)Ca
b)Ba
c)Po
d)Xe

4.
A)5 e walencyjnych
B)7 elektronów walencujnych
C)1 elektron walencyjny
D)3 elektrony walencyjne


teraz tłumacze:
elektrony walencyjne
o tych elektronach oktesla nam nr grupy

nr okresu okresla ilosć powłok np 4 okres - 4 powłoki ( K L M N)

konfiguracje robimy tak:
elektron walencyjny piszemy na końcu (na ostatniej powłoce)
1 powłoka ma najwięcej 2 e
i teraz poszczegulne powłoki :
dodajemy liczbę e walencyjnych i liczbę tych następnych z powłok i musi mam sie zgadzać z liczbą atomową czyli tą przy pierwiastku ( Z)
no i jak już nam się wszystko zgadza ( czyli po dodaniu wychodzi nam liczba masowa(Z) to mamy ustaloną konfigurację )

; ** proszę

starałam sie jakimś prostym językiem ; ** ; ]
2010-03-29T19:25:08+02:00
1.
a)arsen-K2L8M18N5(el.wal. N5)
b)tellur-K2L8M18N19O5(el.wal.O5)
c) stront -K2L8M18N5O5(el.wal.O5)
d)krypton- K2L8M18N8(el.wal. N8)
2.
a) 14p i 14n =krzem K2L8M4
b) 30p i 65n = cynk K2L8M8N2
c) 54p i 131n =ksenon K2L8M18N21O5
d) 83 p i 209p =bizmut K2L8 M18N32O17P6
3.
a)chrom
b)iryd
c)polon
d)ksenon<tu chodzi o to ,że dodajesz te cyferki przy tych literkach noi szukasz na tablicy ktory poierwiastek ma taka liczbe atomowa jak tobie wyszla suma >

4.
a)fosfor - el.wal. 5 <nie wiem o co kaman z ta energia >
b)brom-el.wal.7
c)lit-el.wal.5
d)gal-el.wal.3 <jak chcesz zrozumiec o co kaman to musisz sie nauczyc konfiguracji elektronowych bo bez tego nie bedziesz wiedziala o co chodzi ale moge powiedziec ze chodzi tu o ta ostatnia cyferke po literce>
1 1 1