Odpowiedzi

2009-10-31T20:55:43+01:00
Trójkąty ABC i EDC są trójkątami podobnymi (z cechy kąt, kąt, kąt).

CA/CE=CB/CD

8/2=9/CD
8*CD=9*2
CD=18/8
CD=2,25


AB/ED=CA/CE

12/ED=8/2
8*ED=12*2
ED=24/8
ED=3

Ob CED= 2+2,25+3=7,25 (cm)
Ob ABDE = 8-2+9-2,25+12+3=6+6,25+12+3=27,75 (cm)


6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-31T21:00:14+01:00
Korzystamy z podobieństwa trójkątów. Trójkat ABC i CED są trójkatami podobnymi.

CE=2 cm
AB=12 cm
BC=9 cm
AC=8 cm

AC/CE=BC/DC
8/2=9/DC
8 * DC=18
DC=2,25 (cm)

AB/DE=AC/CE
12/DE=8/2
8 * DE=24
DE =3 (cm)
Obw.trójkata CED= CE + DE + DC
Obw.= 2 + 3 + 2,25=7,25 (cm)
Obw. czworokata ABDE=AB +BD + AE +DE
BD= BC-CD
BD=9 - 2,25=6,75(cm)
AE= AC- CE
AE=8 - 2= 6(cm)
Obw. czworokata = 12+6,75+3 +6=27,75 (cm)

Jakby były jakięs pytania prosze pisac
10 4 10
  • Użytkownik Zadane
2009-10-31T22:01:04+01:00
Konieczny jest rysunek i ponazywanie wszystkich punktów
z treści zadania znamy:
AB = 12
BС = 9
AC = 8
CE = 2

Korzystając z twierdzenia Talesa możemy zapisać że:
CE/ED = AC/12 podstawiamy znane liczby
2/ED = 8/12
ED = 24/8= 3

Mając już wymiary boku ED, korzystamy ponownie z tw. Talesa i tak:

BC/AB = CD/ED podstawiamy znane liczby:
9/12 = CD/3
CD = 27/12 = 2,25

Możemy teraz obliczyć brakujące boki czworokąta:
AE = AC - CE = 8 - 2 = 6
BD = CB - CD = 9 - 2,25 = 6,75

Obwód trójkąta = CE + ED + CD = 2 + 3 + 2,25 = 7,25
obwód czworokąta = AE + ED + DB + AB = 6 + 3 + 6,75 + 12 = 27,75
4 4 4