Mamy dwa zegary piaskowe, tak zwane klepsydry. Piasek w mniejszej klepsydrze przesypuje się z góry na dół w ciągu 7 minut, a w większej w ciągu 11 minut. Jak przy pomocy tych dwóch klepsydr odmierzyć dokładnie 15 minut czasu ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-29T19:11:12+02:00
Aby odmierzyć 15 minut, należy obrócić jednocześnie obie klepsydry i w momencie kiedy w 7-minutowej skończy się piasek zatrzymać klepsydrę 11-minutową. Teraz kiedy ponownie obrócimy klepsydrę 11-minutową odmierzymy 4 minuty, ponieważ 7 minut piasku już się przesypało. Po upływie 4 odmierzonych minut ponownie obracamy klepsydrę 11-minutową i łącznie mamy 15 minut. 11+4=15
2 3 2
  • qdra
  • Rozwiązujący
2010-03-29T19:11:26+02:00
Odwracamy obie klepsydrami jesli małą sie skonczy to znaczy
ze w duzej zostały 4 minuty. nastepnie obracamy dużą klepsydre i jesli cały piasek sie przesypie to upłyneło 15 min.