Wzrost kursu euro w stosunku do złotego spowodował podwyżkę ceny wycieczki zagranicznej o 5%. Ponieważ nowa cena nie była zachęcająca, postanowiono obniżyć ją o 8%, ustalając cenę promocyjną równą 1449zł. Oblicz pierwotną cenę wycieczki dla jednego uczestnika.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-31T22:36:07+01:00
1) Wzrost kursu euro w stosunku do złotego spowodował podwyżkę ceny wycieczki zagranicznej o 5%. Ponieważ nowa cena nie była zachęcająca, postanowiona obniżyć ją o 8%, ustalając cenę promocyjną równą 1449 zł. Oblicz pierwotną cenę wycieczki dla jednego uczestnika.
x - cena poczatkowa
y - cena po wzroscie euro
z - cena po obnizce
x + 5% * x = y
y - 8% * y = z

http://matma4u.pl/Procenty-niewiadomej-t14646.html

Mam nadzieje że pomogłam:)
Pozdrawiam.
3 2 3
2009-10-31T22:37:31+01:00


x- cena wycieczki przed podwyżką
x+50%x=x+0,05x=1,05x - cena wycieczki po 5% podwyżce
1,05x-8%*x=1,05x-0,08*1,05x=1,05x-0,084x=0,966x

0,966x=1449
x=1500
2009-10-31T22:42:31+01:00
X-cena poczatkowa
95%x cena po pierwszej obniżce
92% z 95% x = 1449
0,92 razy 0,95 razy x = 1449