W organizmie dorosłego człowieka znajduje się około 5dm ³ krwi. 1 dm³ zawiera około 150 g hemoglobiny. Hemoglobina występująca w erytrocytach (czerwonych ciałkach krwi) nietrwale łączy się z tlenem i rozprowadza go do wszystkich komórek. Oblicz objętość tlenu, która może się znaleźć w organizmie, jeśli 1g hemoglobiny przyłącza 1,34cm³ tlenu.

2

Odpowiedzi

2010-03-29T20:59:14+02:00
5dm³ * 150g = 750g hemoglobiny

proporcja:
1 g ------------ 1,34 cm³
750g ---------- x cm³

x=750*1,34=1005g
W organiźmie może znaleźć się 1005g tlenu.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-29T21:02:40+02:00
Mamy 5dm3 krwi ( dm3 - decymetry sześcienne)
1 dm3 = 150 g hemoglobiny
5 dm3 = 750 g hemoglobiny
1 g hemoglobiny daje nam 1,43 cm3
750 g hemoglobiny da nam 1 005 cm3 tlenu

( tak mi wyszło, czy jest dobrze... na jakies 85% tak :D)

1005 cm3 = 1,005 dm3

Odp: W organizm może przyłączyć 1 005 cm3 tlenu
2 3 2