Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-01T12:07:07+01:00
Oddziaływanie niekorzystne czyli antagonistyczne to takie kiedy bakterie szkodzą organizmowi w którym przebywają. Takie zachowanie nazywane jest również pasożytnictwem. Przyczyną występowania objawów bakteryjnych chorób zakaźnych jest rozmnażanie się bakterii w tkankach i wydzielanie substancji o charakterze toksycznym. Bakterie nie wnikają do narządów, jednak ich toksyny mogą przedostawać się do krwi i razem z nią dostawać się i uszkadzać ważne organy zakażonego organizmu. Może to powodować stany chorobowe a nawet śmierć organizmu żywiciela. Często zakażenie nie powoduje rozwoju choroby natychmiast a dopiero po pewnym czasie nosicielstwa. Przykładem bakterii zakażającej człowieka jest Salmonella. Choroba przez nią wywoływana zwie się salmonellozą, powoduje wyniszczenie organizmu człowieka poprzez odwodnienie i w następstwie śmierć. Rozwój bakteriologii i medycyny w XIX i XX wieku doprowadził do opanowania klęsk epidemii bakteryjnych cholery czy dżumy. W wiekach średnich te choroby dziesiątkowały ludność całych kontynentów. Obecnie dzięki szczepieniom ochronnym oraz profilaktyce i zastosowaniu leków takich jak antybiotyki i sulfonamidy zakażenia bakteryjne zostały ograniczone, ale nadal są groźne.
2009-11-01T12:07:32+01:00
Sinice wodne mogą stanowić niepożądany składnik biocenozy w zbiornikach szczególnie w czasie tzw. zakwitów, oraz niektóre gatunki wydzielają substancje trujące. Dla organizmów wodnych sinice są marginalnym źródłem pożywienia gdyż zawierają mało substancji łatwo przyswajalnych. Ponadto forma nitkowata ich kolonii jest utrudnieniem dla typowych fitoplanktonożerców. Nici sinic dostając się do aparatów filtracyjnych wioślarek, mechanicznie je blokują, utrudniając dalszą filtrację. W skrajnych przypadkach takie oddziaływanie może prowadzić do zmniejszenia liczebności dużych planktonożerców (nici sinic są zbyt duże, by dostać się do aparatów filtracyjnych małych wioślarek)[4].
1 5 1
2009-11-01T12:11:29+01:00
Sinice mogą tworzyć zakwity na wodzie oraz niektóre gatunki mogą wydzielać trujące substancje.