Odpowiedzi

2010-03-30T13:24:18+02:00
Obraz pt. bociany został namalowany przez Józefa Chełmońskiego, polskiego malarza i reprezentanta realizmu. Jest bardzo stary, gdyż powstał w 1900r. Ma wymiary 150,7 x 198,3cm. Obecnie znajduje się w muzeum narodowym w Warszawie.
Na pierwszym planie widać mężczyznę z chłopcem o jasnych włosach siedzących na polu i patrzących w stronę odlatujących bocianów. Są ubrani w luźne, białe, płócienne koszule przewiązane w talii czarnym pasem i spodnie. Dziecko ma na głowie ciemną czapkę, a mężczyzna trzyma w ręku drewnianą łyżkę i prawdopodobnie je. Mają ponure miny i żegnają się z ptakami. Obok nich leży ciemnobrązowy kapelusz. Całość jest wykonana w jesiennej, jasnej i radosnej kolorystyce.
Nieco dalej, na drugim planie, na tle niebieskiego nieba można zauważyć dwie brązowe krowy pracujące na roli, wioskę pełną białych domów z brązowymi dachami i gniazdo bocianów umiejscowione na wysokim drzewie.
Moim zdaniem obraz ten jest bardzo ładny, a moją uwagę przyciągają szczególnie przyjemne kolory.

Proszę o NAJJ
44 4 44
2010-03-30T13:26:15+02:00
Najbardziej znanych dzieł Chełmońskiego należy obraz „ Bociany”. Obraz ten
namalowany został we dworku w Kulkówce, gdzie malarz mieszkał po powrocie do
kraju. Nazwany jest on „ uświęconym symbolem polskości”. O mitotwórczej randze
tej poetyckiej, choć być może nazbyt sentymentalnej wizji życia chłopów-
mieszkańców polskiej wsi decyduje epickie ujęcie motywu, a także nasycenie go
treściami emocjonalnymi. Z obrazu emanuje ciepło uczucia z jakim Chełmoński
zawsze spoglądał na życie chłopa i jego ciężką, lecz zbożną pracę, która nie
dawała im niestety dostatecznej stabilizacji.
Obraz przedstawia dwie
postacie- mężczyzny i chłopca- patrzące w niebo na lecące bociany. Jest to
zapewne chwila odpoczynku po ciężkiej pracy. W zachowaniu obydwu postaci
odnajdujemy kwintesencje szczerej, naiwnej, nie skażonej piętnem cywilizacji
natury wiejskiego ludu. Z psychiką tych ludzi świetnie harmonizuje charakter
pejzażu- przestrzeni płaskiej, pozbawionej jakichkolwiek cech malowniczości-
pola lub łąki. To Józef Chełmoński jako pierwszy zaczął malować chłopa
rzeczywistego, takiego jakim naprawdę był. Chłopa, który żył w trudzie,
biedzie, pod grozą wszelkich klęsk, który cierpiał lub cieszył się naprawdę,
sam dla siebie, a nie dla rozczulenia widzów, który pojawia się w tych obrazach
sporadycznie i raczej jako znak literacki. Postacie przedstawione na obrazie to
prości chłopi, niewinni i poczciwi prostacy, szczęśliwie żyjący w symbiozie z
naturą. Gdy patrzy się na obraz Chełmońskiego przypomina się konkluzja baśni o
filozofie, który nie mógł znaleźć człowieka szczęśliwego, aż wreszcie natrafił
na kogoś, komu jedna postrzępiona koszula wystarczyła, by cieszyć się ze
świata. Bohater kontemplacyjnych obrazów przygląda się naturze, wtapia w nią,
rozkoszuje.
16 3 16