K. Baczyński
Z głową na karabinie

Nocą słyszę, jak coraz bliżej
drżąc i grając krąg się zaciska.
A mnie przecież zdrój rzeźbił chyży,
wyhuśtała mnie chmur kołyska.

A mnie przecież wody szerokie
na dźwigarach swych niosły płatki
bzu dzikiego; bujne obłoki
były dla mnie jak uśmiech matki.

Krąg powolny dzień czy noc krąży,
ostrzem świstrząc tnie już przy ustach,
a mnie przecież tak jak i innym,
ziemia rosła tęga - nie pusta.

I mnie przecież jak dymu laska
wytryskała gołębia młodość;
teraz na dnie śmierci wyrastam
ja - syn dziki mego narodu.

Krąg jak nożem z wolna rozcina,
przetnie światło, zanim dzień minie,
a ja prześpię czas wielkiej rzeźby
z głową ciężką na karabinie.

Obskoczony przez zdarzeń zamęt,
kręgiem ostrym rozdarty na pół,
głowę rzucę pod wiatr jak granat,
piersi zgniecie czas czarną łapą;

bo to była życia nieśmiałość,
a odwaga - gdy śmiercią niosło.
Umrzeć przyjdzie, gdy się kochało
wielkie sprawy głupią miłością.


Zadanie .;]
Zinterpretuj znaczenie 3 wybranych metafor z wiersza K. Baczyńskiego. Jakie środki stylistyczne zrobiły na tobie wrażenie i dlaczego.

Zadanie ma być przynajmniej na pół strony z zeszytu.

Z góry dzięks ;*

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T14:24:35+02:00
Kręgiem ostrym rozdarty na pół - autor czuje sie osaczony przez otoczenie, które sprawia ze nie moze on byc sobą, ze jest rozdarty wewnętrznie.

a ja prześpię czas wielkiej rzeźby - autor nie pozwoli aby otoczenie na niego wpływało ( rzezbilo go) i dlatego na ten czas kiedy wszyscy go beda chcieli zmieniac wyłączy sie z zycia ( przespi ten kawalek zycia)

z głową ciężką na karabinie- autor ma świadomość ze śmierc której symbolem jest tutaj karabin zbliza sie do niego coraz bardziej, ze niedlugo umrze.

Środki stylistyczne zrobiły na mnie ogromne wrazenie, przede wszystkim liczne metafory które przepieknie opisuja to co dzieje sie we wnętrzu poety. Piękne są również porównania np:
bujne obłoki były dla mnie jak uśmiech matki. Porównania te pokazują jak wazna dla autora wiersza jest przyroda i kontakt z nią. Zrobiły tez na mnie wrazenie cudowne epitety np gołębia młodość, które sprawiają ze moge jeszcze bardziej zagłębić sie w swiat poety.
1 4 1
2010-03-30T14:30:04+02:00
Metafora 1

"Wyhuśtała mnie chmur kołyska".

Nie można zrobić kołyski z chmur, natomiast autorowi chodzi o co innego. Według mnie chmury dają mu powód do uspokojenia myśli itp. Jest to coś w stylu relaksacji przy muzyce.

Metafora 2

"Krąg jak nożem z wolna rozcina,
przetnie światło, zanim dzień minie".

Niemożliwe jest przecięcie światła nożem.Zapewne chodzi tutaj o szybko mijający dzień i zachodzące słońce. To co się dzieje woków autor nazwał kręgiem, który zakłóca normalne spędzenie dnia.

Metafora 3

"Obskoczony przez zdarzeń zamęt,
kręgiem ostrym rozdarty na pół".

Znowu pojawia się krąg. Zjawiska zachodzące wokoło były śmiertelne lub bolesne.




Środki stylistyczne, które zrobiły na mnie wrażenie to liczne epitety, oraz ironia.

"teraz na dnie śmierci wyrastam
ja - syn dziki mego narodu".Wyrastać ze śmierci jest rzeczą niemożliwą, bo doświadcza się jej tylko raz, dlatego według mnie jest to ironia.Głupią miłość to epitet, dodawana jest cecha do uczucie. Miłość to uczucie błogie, nie głupie.

Mam nadzieję, że pomogłem.
Pozdrawiam i liczę na najlepszą ;)

5 2 5