Pomóżcie prosze

treści zadań:

1 zad.
Ewa jest o 3 lata młodsza od Marka i 3 razy młodsza od Adama. Za pięć lat Ewa i Marek będą mieli razem tyle lat, ile będzie maił Adam. Ile lat ma Ewa, ile Marek, a ile Adam?



2 zad.

a) Ile wody należy dolać do 6 kg solanki pięcioprocentowej, aby otrzymać solankę dwuprocentową ?

b) Ile wody należy zmieszać z 6 kg soli, aby otrzymać solankę pięcioprocentową ?

c) Ile soli należy dosypać do 6 kg solanki dwuprocentowej, aby otrzymać solankę pięcioprocentową?

d) Ile wody trzeba odparować z 6 kg solanki dwuprocentowej, aby otrzymać solankę pięcioprocentową ?

pomocy! :(

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-30T16:59:28+02:00
Ewa jest o 3 lata młodsza od Marka i 3 razy młodsza od Adama. Za pięć lat Ewa i Marek będą mieli razem tyle lat, ile będzie maił Adam. Ile lat ma Ewa, ile Marek, a ile Adam?

http://zadane.pl/zadanie/595640

1 1 1
2010-03-30T17:05:27+02:00
1
e-wiek Ewy
m-wiek Marka
a-wiek Adama

z treści zadania wnioskujemy:
e+3=m
3e=a
(e+5)+(m+5)=a+5 => e+m-a=-5 i tworzymy układ równań z tych danych

e+m-a=-5 ( podstawiamy pod m=e+3)
e+e+3-a=-5
3e=a
2e-a=-8 ( podstawiamy pod a=3e)
2e-3e=-8
-e=-8 => e=8
a=3*8=24
m=8+3=11

Odp. Ewa ma 8 lat, Marek ma 11 lat, a Adam ma 24 lata
2
5% ------ 2kg
2%-------2kg+x

5%=5/100
2%=2/100

5/100*2=2/100*(2+x)
10/100=4/100+2/100x
-2/100x=4/100-10/100
x2/100x=-6/100|:(-2/100) [czyli zamieniamy 100/2 i mnożymy]
x=3 [kg]

Odp.trzeba dodac 3 kg wody

ZADANIA O SOLANKACH NAJŁATWIEJ ROBIĆ ZA POMOCĄ PROPORCJI PRZYNAJMNIEJ WIDAĆ CO PRZEZ CO PODZILIĆ CZY POMNOŻYĆ mAM NADZIEJĘ ZE Z RESZTĄ SOBIE PORADZISZ SAMA
1 5 1
2010-03-30T17:07:31+02:00
Zad. 1
a)
teraz:
wiek Ewy: x
Wiek Marka: x+3
wiek Adama: 3x
za 5 lat:
wiek Ewy: x+5
Wiek Marka: x+3+5=x+8
wiek Adama: 3x+5
x+5+x+8=3x+5
x+x-3x=5-5-8
-x=-8
x=8
wiek Ewy:8
Wiek Marka: 8+3=12
wiek Adama: 3*8=24
Odp. Ewa ma 8 lat, Marek 12, a Adam 24.
b)
teraz:
wiek Ewy: y
Wiek Marka: y+3
wiek Adama: 3y
za 5 lat:
wiek Marka: y+3+5=y+8
wiek Ewy: y+5
wiek Adama: 3y+5
y+5+y+8=3y+5
y+y-3y=5-5-8
-y=-8
y=8
wiek Ewy:8
Wiek Marka: 8+3=12
wiek Adama: 3*8=24
Odp. Ewa ma 8 lat, Marek 12, a Adam 24.

zad,2
a)Ile wody należy dolać do 6 kg solanki pięcioprocentowej,aby otrzymać solankę dwuprocentową?
6*5%+x*0%=(6+x)2
sól ma 100%
woda ma 0%
30x=12+2x
28x=12
x=12/28kg wody














1 5 1