Odpowiedzi

2010-03-30T19:04:06+02:00
1. Fakt jest to stwirdzienie, a opinia jest to kogoś zdanie na konkretny temat...;D Tyle wiem...;P
57 5 57
2010-03-30T19:11:08+02:00
1.Opinia - wyrażony w formie werbalnej pogląd (np. Ona ładnie wygląda, ten obraz mi się nie podoba, jest brzydki) .

Fakt - zdarzenie, co do istnienia którego nie ma żadnych wątpliwości.
Faktem nie może być zdarzenie, które nie miało jeszcze miejsca.

2. przykłady:
-wieźć- bezdźwięczne "ć" ubezdźwięcznia "ź" i wymawiamy jak"ś"
-idźcie- " "ci" --------- "dź" -----jak"ićcie"
-wyższy- " "szy" -----------"ż" -----Jak "wyszszy"
-studniówka- "k" powoduje wymowę "w" jak "f"
-próbka- "k" powoduje wymowę "b" jak "p"

3. Formy: nieosobowe- bezokoliczniki(np. iść), formy zakończone na : na , to. (np.myto)
osobowe: jest to oczasownik bezokolicznikowy
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T19:14:42+02:00
1.
Fakt- jest to zdarzenie, które się wydarzyło lub coś co się wydarzyło.
Opinia- jest to zdanie jakiejś osoby na temat czegoś kogoś.


Zalety:
- możemy się dowiedzieć co się dzieje w innym mieście, kraju;
- rozrywka;
- muzyka.

Wady:
- dużo kłamstw, nieprawdziwych faktów;
- brak 100 % satysfakcji z rozrywki;
- brak szukanej informacji lub zawiedzenie się

2.Przykłady:

lód d:t - utrata dźwięczności w wygłosie
krzew rz:sz - ubezdźwięcznienie postępowe wewnątrzwyrazowe
łódka d:t - ubezdźwięcznienie wsteczne wewnątrzwyrazowe

3.Nieosobowe Formy czasownika
1. Czasownik może przybierać nieosobową formę czasownika :
- bezokoliczniki np. jeść , iść
- formy zakończone na : na , to np. umyto
-niektóre konstrukcje z "się" np. mówi się o wojnie
- imiesłowy
2 Imiesłowy dzielimy na :
A) przymiotnikowe - pochodzą od czasowników jak przymiotniki określają rzeczowniki i odmieniają się przez przypadki, liczby, rodzaje.
Imiesłowy Przymiotnikowe :
a) Czynne
- ący
- ąca
- ący
Ktoś lub coś wykonuje czynność w danym momencie

b) Bierne
-ny
-na
-ne
-ty
-ta

-te
Ktoś lub coś podlega czynności wykonywanej przez kogoś

Przykłady:
Czynne- Milczący Miłosz, Płacząca Ania, Gadające dzieci

Bierne-zasłonięte okno, zdenerwowany Dawid, zakochane dziewczyny

B) Imiesłowy przysłówkowe-nie odmieniają się, pochodzą od czasowników lecz odpowiadają na pytanie jak ? gdzie ? kiedy

a)współczesne:
-ąć
Imiesłów współczesny informuje o tym że dwie czynności odbywają się jednocześnie w tym samym czasie np. siedząc w ławce, rysował

b)uprzednie
-łszy
-wszy

Imiesłów przysłówkowy uprzedni informuje o tym, że jakaś czynność została wykonana wcześniej(uprzednio) niż inna np.Wysłuchawszy przemowy nauczycielki, wszyscy poszli do domu. Zszedłszy ze schodów, przewrócił się.

2 3 2