Pisalismy dyktando z polskiego i mielismy taki tekst :
tamten świat uciekł i chyba nie wróci.Nikt już dzisiaj nie wkłada żupana ; raczej szlafrok lub podomkę. Nikt już dzisiaj nie sypia w szlachmycy. Zdarza się czasem nosić tupecik lub perukę dla dodania sobie uroku. W naszych szafach brak kontusza. Karabelę i gwintówkę możemy zobaczyc w teatrze, na obrazkach historycznych lub w muzeach. Spożywamy zupy a nie polewki. Nie mieszkają w naszych domach hajducy, pachołkowie ni szafarze, co najwyżej zatrudniamy służącą. Rzadko chorujemy na pedagrę i reumatyzm, częściej na raka i miażdżycę. Nie mieszkamy w zamkach ani pałacach z krużgankami, ale w domkach jednorodzinnych lub blokowiskach. Za to właśnie i kłótnie między sąsiadami nie zniknęły. Bardzo lubimy terkotac.



Taki byl tekst. mamy do niego napisac 10 lub 11 zasad ortograficznych i podac przyklady ;/
Mam 4 :
1 ) piszemy ż, kiedy sie wymienia na z, g , s, h
możemy - mogę
służacą - sługa
miażdżyca - miazga
najwyżej - wysoki
2) zapamietac !( o jest do "ż")
już, krużganki, żupan , spożywać
3) zakończenie w nazwach zawodów
- arz
np. szafarz
4) rz piszemy w wyrazach, ktore wymieniaja sie na r


Prosze o napisanie jeszcze jakis ! kazdych !
Prosze o szybka odp ..

2

Odpowiedzi

  • kreo
  • Początkujący
2009-11-01T16:23:49+01:00
-ó wymienia się na o,a, e np: wrócić-wracać
-rz piszemy po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w, np: teatrze
-ó niewymienne, np: kłótnie,
-ch piszemy na końcu wyrazów, np.: szafach, blokowiskach, domkach, muzeach
Wyjątki: druh, Boh
- w końcówkach -ów, -ówna, ówka: gwintówkę
* wyjątki: zasuwka, skuwka
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-01T16:29:33+01:00
" Ó "

1) ''ó" wymienia sie na:
-''e'' np. szóstka-szesc
-"o" np. dróżka-droga
-"a" np. skrót-skracać

2) zakonczenia wyrazów:
-ów np. Kraków
-ówka np. stalówka
-ówna np.główna
-ówek np. ołówek


" U "

1)W zakonczeniach czasownikow- uje np. maluje,rysuje

2)W zakonczeniach wyrazow zgrubialych i zdrobnialych np. mamusia,babunia,paluszek,paluch


" RZ "

1) Po spółgłoskach
p-przerwa
b-brzoza
t-trzymac
d-drzewo
k-krzesło
g-ogrzewanie
ch-chrzan
j-dojrzewac
w-wrzesien

2)W zakonczeniach:-arz , -erz wskazujacych na wykonaną czynnosc
np.pisarz, fauszerz


" Ż "

1) "ż" wymienia sie na;
-dź
-h
-g

-z
-s
-dz
-d


" CH "


1) "ch" zawsze piszemy po "s" np. oschły, schować

2) W wielu wyrazach niewymiennych
np. chałwa, chaber,chudy,chichot,puchaś,chorągiew

" H "

1) "h" wymienia sie na :
-g

-z
-dz

2)Na początku wyrazów:
-homo
-hiper
-hetero
-his
2 2 2