1.Basia wraz z mamą przygotowywały kolację wigilijną dla 12 osób. Przygotowały wiele potraw między innymi zupe grzybową. będą ją podawały w bulionówkach w kształcie półkuli o promieniu 7 cm. Ile litrów zupy muszą przygotować , aby każdy mógł zjeść 3/4 bulionówki ? do obliczeń przyjmij π≈3. wynik podaj z dokładnością do 0.1 l.
2.Dla brata pod choinkę Basia kupiła gre planszową. Gra ma kształt prostokąta , którego jeden bok ma 20 cm, a jego przekątna o 4 cm dłuższa od drugiego boku . Jaka jest powierzchnia tej gry ?
3.Mama Basi potrzebuje 6O g 15% syropu. Ma jednak tylko syrop 25% i 10%. Ile gramów każdego z tych syropów powinna zmieszać ?
4.Dziadek postawił pod choinką koszyczek, w którym były orzechy i postanowił podzielić je pomiędzy dwójkę wnucząt. Basia otrzymała 2/5 wszystkich orzechów, a jej brat 2/3 pozostałych orzechów i jeszcze 6 orzechów pozostało w koszyczku. Ile orzechów było pod choinką ?

2

Odpowiedzi

2010-03-30T19:29:21+02:00
1. 12,4l
2. 136 cm^2
3. 25 % - 20g
10% - 40g
4. 30 orzechów
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T19:32:58+02:00
1. V=1⅓πr³
V=1⅓*3*7³
V=1372 [cm³]
½V=½1372
½V=686 [cm³]
0,75*686=514,5
514,5*12=6174 [cm³]
6174 cm³= 6174 [dm³] ≈ 6,2 l
Odp.: Basia z mama muszą przygotować 6,2 l zupy.

2. x - bok prostokąta
x+4=przekątna
x²+400=(x+4)²
x²+400=x²+8x+16
8x=384 /:8
x=48
P=20cm*48cm
P=960 cm²
Odp.: Powierzchnia gry wynosi 960 cm².

3. x - ilość syropu 25%
y - ilość syropu 10%
0,15*60g=9g - ilość czystego cukru w 60g syropu

x+y=60 /*(-2)
0,25x+0,1y=9 /*20

-2x-2y=-120
5x+2y=180
3x = 60 /:3
x = 20

x=20
5*20+2y=180

x=20
2y=80 /:2

x=20
y=40
Odp.: Mama Basi powinna zmieszać 20 g syropu 25 % i 40 g syropu 10%.

4. x - liczba orzechów
⅖x - liczba orzechów Basi
(1-⅖)x*⅔=⅗x*⅔=⅖x - orzechy brata Basi
⅖x+⅖x+6=x
⅘x+6=x
⅕x=6 /*5
x=30
Odp.: Pod choinką było 30 orzechów.