Odpowiedzi

2010-03-31T10:29:52+02:00
Zwyczaj rozściełania na podłodze i pod obrusem słomy lub siana.
Ubieranie Choinki- drzewka życia
Gwiazdorzy chodzący po domach
Dzień Wigilii dniem spełnionych życzeń
Św. Mikołaj przynoszący prezenty
Prezenty gwiazdkowe jako podarunki od Najbliższych
Wróżby jako patrzenie w przyszłość
Pasterka-Pierwsza Msza w Boze Narodzenie
Wieczerza wigilijna-kończy okres Adwentu
Opłatek oraz składanie sobie życzeń
Kolęda-forma pieśni bożonarodzeniowej
Jasełka-widowiska o Bożym Narodzeniu
Chodzić po kolędzie
Lany Poniedziałek- Śmigus polegał na symbolicznym biciu witkami wierzby lub palmami po nogach i wzajemnym oblewaniu się wodą, co symbolizowało wiosenne oczyszczenie z brudu i chorób.
Jemioła-pocałunki pod nią
Palemki na szczęście
Topienie Judasza
Święconka
Wielkanocne jajo

/Pozdrawiam licze na Naj :)/
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-31T11:06:33+02:00
Przystąpienie do spowiedzi wielkanocnej
Udział w rekolekcjach wielkopostnych
Posypanie głowy popiołem w środę popielcową
Udział w kościelnych obchodach Triduum Paschalnego
Udział w nabożeństwie drogi krzyżowej lub gorzkich żalów
Przestrzeganie postu w środę popielcową
Nawiedzenie Grobu Pańskiego w Wielki Piątek lub Sobotę
Zachowanie postu w Wielki Piątek
Udział w rezurekcji (porannej mszy w Wielką Niedzielę)
Poświęcenie palemki w Niedzielę Palmową
Poświęcenie pokarmu w Wielką Sobotę (tzw. święcone)
Domowy wypiek tradycyjnych wielkanocnych ciast, np. mazurków
Wysyłanie kartek z życzeniami świątecznymi
Dzielenie się z najbliższymi święconym jajkiem
Malowanie pisanek
Obchodzenie zwyczaju śmigusa-dyngusa w tzw. lany poniedziałek

A tutaj opisowo dot. róznych zwyczjów:
Wśród tradycji Wielkiej Nocy kultywuje się święcenie pokarmów, dzielenie się jajkiem połączone ze składaniem sobie życzeń, ”śmingus– dyngus”, czyli oblewanie wodą w drugi dzień świąt, ozdabianie jaj na różne sposoby: pisanki, kraszanki. Na nielicznych polskich wsiach odbywa się obwożenie kogutka (kurka) lub baranka, chodzenie z gaikiem — maikiem, nowym latkiem królewną itp. zwyczaje te nie mają już jednak ściśle określonej daty i zależnie od regionu Polski mogły występować w różnych terminach.
Spośród zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia powszechnie zachowywane są: strojenie choinki, łamanie się opłatkiem, obdarowywanie dzieci i dorosłych upominkami, życzenia, wspólna wieczerza wigilijna z tradycyjnymi potrawami, śpiewanie kolęd, udział we Mszy św. zwanej Pasterką.
Do powszechnych zwyczajów, poza bożonarodzeniowymi i wielkanocnymi, należy nawiedzanie cmentarzy i palenie świateł na grobach w dniu Wszystkich Świętych, święcenie gromnic w dniu 2 lutego w uroczystość Matki Boskiej Gromnicznej, święcenie palm w Niedzielę Palmową, ziół i plonów– w Święto Wniebowzięcia NMP.