BARDZO PROSZĘ O ROZWIĄZANIE TEGO, BO MAM JUTRO Z TEGO SPRAWDZIAN!!
;(;(;(;(
Pytania:
1. Cechy południków i równoleżników.
2. Długość i szerokość geograficzna - definicja (co to jest).
3. Ruch obrotowy Ziemi, czyli na czym on polega, w jakim kierunku się odbywa, ile czasu trwa pełen obrót i jakie są jego następstwa. I jeszcze linia zmiany daty.
4. Ruch obiegowy Ziemi, czyli na czym polega ten ruch, ile czasu trwa pełen obieg Ziemi wokół Słońca, pod jakim kątem nachylona jest oś ziemska, jego następstwa, daty równonocy i przesileń, miejsca wschodu i zachodu Słońca w te dni, daty pór roku. BARDZO PROSZĘ O POMOC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3

Odpowiedzi

2010-03-30T20:28:07+02:00
Cechy południków: - wszystkie południki mają taki sam kształt - są półokręgami - Długość każdego południka wynosi ok. 20 000 km w stopniach 180 stopni - jest ich nieskończele wiele - wszystkie południki wskazują kierunek północ i Południe i wszystkie zbiegają się w biegunach Ziemi Cechy równoleżników: - mają kształt okręgu, - Długość zmniejsza się ku bieguną, - przez każdy Punkt na Ziemi można przeprowadzić Równoleżnik, jest ich nieskończele wiele, - wyznaczają kierunek wsch. i zach., - najdłuższym równoleżnikiem jest Równik Długość 40 000 km, - równoleżniki przecinają się z południkami pod kątem prostym, - równoleżniki oznaczone są od 0 do 90 (bieguny są punkta


Szerokość-to odległość punktu od równika liczona w stopniach od 0 stopni na równiku do 90 na biegunach.
Długość-to odległość punktu od południka 0 liczona w stopniach od 0 stopni na południku początkowym do 180 stopni.


Ruch obiegowy Ziemi jest to ruch wykonywany przez Ziemię wokół Słońca. Odbywa się po orbicie w kształcie elipsy zbliżonej do koła. Odległość Ziemi od Słońca zmienia się w czasie ruchu obiegowego.

2 4 2
2010-03-30T20:28:16+02:00
1. poludniki :
-wszystkie maja taka sama dlugosc
-maja ksztalt polokregow przebiegajacych od jednego bieguna do drugiego
-poludniki i rownolezniki przecinaja sie pod katem prostym(na ziemi i na globusie)
-jest ich nieskonczenie wiele
rownolezniki :
sa roznej dlugosci
-maja ksztalt okregow zmniejszajacych sie wraz z odlegloscia od rownika
-poludniki i rownolezniki przecinaja sie pod katem prostym(na ziemi i na globusie)
-jest ich nieskonczenie wiele

2. dlugosc geograficzna- kat zawarty miedzy polplaszczyzna poludnika poczatkowego a polplaszczyzna poludnika przechodzacego przez dany pkt. na powierzchni ziemi
szerokosc geograficzna: kat zawarty miedzy plaszczyzna rownika a promieniem ziemskim przechodzacym przez dany pkt. na powierzchni ziemi

3. ruch obrotowy - ziemia obraca sie wokolm wlasnej osi niczym karuzela . ruch ten nazywamy ruchem obrotowym. Odbywa sie on z zachodu na wschod, a wiec w kierunku przeciwnym niz dobowy ruch slonca i gwiazd. ziemia wykonuje pelny obrot w caigu 24 godzin.

z ruchem obiegowym tak samo, tylko na odwrot ^

naj ? ; *
ps. napracowalam sie, pzepisalam wszystko z ksiazki ;)
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T20:34:15+02:00
Południki-mają kształt półokręgów jednakowej długości ok 20 000km;biegną w kierunku północ-południe;południk 0 stopni i południk 180 stopni dzielą ziemię na półkulę wschodnią i zachodnią

równoleżniki-mają kształt okręgów zmniejszających się w kierunku biegunów; najdłuższym równoleżnikiem jest równik którego długość wynosi ok.40 000km;równik dzieli ziemię na półkulę południową i północną; równoleżniki biegną w kierunku wschód-zachód
szerokość geograficzna-odczytujemy ją za pomocą równoleżników przyjmuje ona wartości 0-90 stopni. może ona być północna lub południowa
długość geograficzna-odczytujemy za pomocą południków, przyjmuje ona wartości od 0-180 stopni. może ona być wschodnia lub zachodnia
ruch obrotowy- jest to ruch ziemi wokół własnej osi ruch ten trwa 24 h czyli 1 dobę.następstwa ruchu obrotowego ziemi:
a)występowanie dnia i nocy
b)czas słoneczny miejscowy(ziemia podzielona jest na 24 strefy czasowe)
ruch obiegowy-ruch ziemi dookoła słońca czas obiegu to jeden rok czyli 365 dni 5 godzin 48 min i 48 sekund.co 4 lata występuje rok przestępny który trwa 366 dni.następstwa:
a) występowanie pór roku
b)różna ilość energii słonecznej docierającej do ziemi
c)pory roku
-wiosna 21 marzec równonoc wiosenna
-lato 22 czerwiec dzień przesilenia letniego
-jesień 23 wrzesień równonoc jesienna
- zima 22 grudzień dzień przesilenia zimowego

przepisałam wszystko co miałam w zeszycie też niedawno miałam z tego sprawdzian i dostałam 5 ;)
1 5 1