1. Rozwiąż równania:


a) 3-1(4-x)+5(1+2x)-2(x+5)=-7

b) 1- 4-x/4 -3x=2 3/4x

c) x-2=6x-4

d) - 1/6 z=-4


2. Suma 4 kolejnych liczb naturalnych wynosi 142. Jakie to liczby??

3. Ala ola i wiola poszly do sklepu. Ala kupila 3 razy wiecej kartek niz ola a wiola o 4 kartki wiecej niz ala. Okazalo sie ze razem kupily 32 kartki. Ile kartek kupila kazda z dziewczynek??

4. Za 2 ksiazki wojtek zaplacil 36 zl. Oblicz cene kazdej ksiazki jesli jedna byla o 20% tansza od drugiej.

WYTŁUMACZCIE MI KAŻDE ZADANIE PROSZE!.
CO SIE ROBI W RÓWNANIACH JAK JEST UŁAMEK?? NP. ZADANIE 1 PRZYKŁAD B

2

Odpowiedzi

2010-03-30T21:01:41+02:00
1.a) 3-1(4-x)+5(1+2x)-2(x+5)=-7 (Przenosisz niewiadome na jedną stronę równania a liczby na drugą pamiętając o zmianie znaku.)
3-4+x+5+10x-2x-10=-7
-6+9x=-7
9x=-1
x=-1/9
b) 1- 4-x/4 -3x=2 3/4x
Porobiłaś jakieś przerwy pomiędzy liczbami nie wiem o co chodzi.
c) x-2=6x-4 (Tak samo jak w pierwszym)
5x=2
x=2/5
d) - 1/6 z=-4 (Tak samo jak w pierwszym)
z=-4/(-1/6)
z=24
2. 34,35,36,37 (Bierzesz 142 dzielisz przez 4, tzn przez liczbę cyfr które zostały do siebie dodane i wychodzi Ci środkowa liczba. W tym wypadku wychodzi 142/4=35,5 to jest środek czyli bierzesz 2 mniejsze całkowite i 2 większe czyli 34, 35, 36, 37)
3. x+3x+3x+4=32 Po prostu musisz coś ustalić jako x. W tym przykładzie najłatwiej będzie książki oli.)
7x+4=32
7x=28
x=4
Odp. Ola kupiła 4 kartki, Wiola 16 kartek, a Ala 12 kartek.
4. a- pierwsza książka (Tak samo jak w 3)
b- druga książka
a=x
b=0.8x(20% mniej czyli 2/10)
x+0.8x=36
1.8x=36
x = 20
a = 20
b= 16 (20-20%)
Odp. Jedna książka kosztowała 16 zł, a druga 20 zł.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T21:03:12+02:00
A) 3-1(4-x)+5(1+2x)-2(x+5)=-7
3-4+x+5+10x-2x-10=-7
9x-6=-7 /+6
9x=-1 /:9
x=-¹/₉

b) 1- 4-x/4 -3x=2 3/4x
1-4-x/4-3x=¹¹/₄x /*4 (mnożymy przez mianownik)
4-16-x-12x=11x
-12-13x=11x /+13x
-12=24x/:24
x=-½

c) x-2=6x-4 /+(4-x)
2=5x /:5
x=²/₅

d) - ¹/₆ z=-4 /*6 (mnożymy przez mianownik)
-z=-24 /:(-1)
z=24

zad.2
x- pierwsza liczba naturalna
x+1 - druga liczba naturalna
x+2 - trzecia liczba naturalna
x+3 - czwarta liczba naturalna

x+x+1+x+2+x+3=142
4x+6=142
4x=136
x=34
odp.: szukane liczby to 34,35,36,37

zad.3
x-ilość kartek Oli
3x-ilość kartek Ali
3x+4 - ilość kartek Wioli

x+3x+3x+4=32
7x+4=32
7x=28
x=4
odp.: Ola zakupiła 4 kartki, Ala 12, a Wiola 16.

zad.4
x-cena pierwszej książki
x- 20%x-cena drugiej książki

x+x-20%x= 36
x+x- ²/₁₀x = 36 /*10
10x+10x-2x = 360
18x = 360 /:18
x = 20

cena drugiej książki x-20%x= 20 - ²/₁₀*20= 20-4=16zł

odp.: Książki kosztowały 20 i 16zł