Proszę pomóżcie mi...
Proszę o wyjaśnienie mi jak sporządza się wykresy zdań pojedynczych.Wyjaśnijcie gdzie co ma być i co kogo określa,podajcie ze dwa przykłady chodzi o to żę jakoś tak :
Orzeczenie Podmiot
jakies okreslenia czy cos jakies okreslenia czy costam

I tak jeszcze nizej czasem

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-30T21:02:49+02:00
Piękna Paula wspaniale czyta.
Czyta to orzeczenie, ponieważ wykonuje czynność.
Paula to podmiot, ponieważ ona czyta.
Piękna -> Kto? -> Paula czyli strzałeczka od Paula i na końcu strzałeczki piękna.
Czyta -> Jak? -> Wspaniale czyli od podmiotu strzałeczka i wspaniale.

Duży statek przybił do brzegu.
Statek - podmiot bo określa co przybiło do brzegu
przybił - czasownik określa co zrobił statek
Statek -> Jaki? -> Duży
przybił -> gdzie? -> do brzegu

Mam nadzieję, że pomogłem, jeśli coś jest niezrozumiałe to napisz wiadomość, postaram się bardziej wytłumaczyć.
2010-03-30T21:42:57+02:00
Op lewej umiesc podmiot a po prawej orzeczenie pod podmiotem wszystkie jego okreslenie czyli przydawki (np. podmiot-Kasia okreslenia-mila zabawna...) a pod orzeczeniem wszystkie jego okreslenia (np.biega jak? szybko...)