Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-01T20:10:54+02:00
Ja mam tak w podręczniku: ;pp
Wulkan to miejsce, z którego pod wpływem ogromnego ciśnienia na powierzchnię ziemi wydobywa się lawa. Wraz z nią wydostają się gazy i materiały piroklastyczne. Lawa wypływająca podczas kolejnych erupcji tworzy charakterystyczny stożek wulkaniczny. Zdarza się, że w wyniku eksplozji następujące rozerwanie stożka wulkanicznego. W miejscu krateru powstaje wówczas rozległa kaldera.Wybuchy podmorskich wulkanów wywołują tsunami.
Budowa wulkanu:
-krater
-komin boczny
-ognisko magmy
-potok lawy
-komin wulkaniczny

To chyba tyle, wiem że może ci się to nie przyda, ale trudno ;pp
1 5 1
2010-04-01T20:15:42+02:00
Rodzaje
stożkowe
hawajskie
oceaniczne
tarczowe
liniowe
czynne drzemiące
wygasłe
lawowe
tarczowe
bazaltowe
kopuły lawowe
stratowulkany
eksplozywne
maary
błotne
kaldera

W Europie jest kilka aktywnych wulkanów, głównie we Włoszech i na Islandii:

* Etna (Włochy) – 3323 m n.p.m.
* Beerenberg (Norwegia) – 2277 m n.p.m.
* Grimsvötn (Islandia) – 1719 m n.p.m.
* Askja (Islandia) – 1510 m n.p.m.
* Hekla (Islandia) – 1491 m n.p.m.
* Katla (Islandia) – 1363 m n.p.m.
* Hvannadalshnukur (Islandia) - 2119 m n.p.m.
* Wezuwiusz ("Vesùvio", Włochy) – 1281 m n.p.m.
* Stromboli (Włochy) – 926 m n.p.m.
* Vulcano (Włochy) – 500 m n.p.m.
* Santoryn (Grecja) – 131 m n.p.m.
* Pico del Teide (Wyspy Kanaryjskie) – 3718 m n.p.m.

W Polsce odnaleźć można ślady dawnego wulkanizmu w Pieninach (góra Wdżar) oraz w Sudetach.

Afryka

* Kilimandżaro (Tanzania) – 5895 m n.p.m.
* Meru (Tanzania) – 4570 m n.p.m.
* Kamerun (Kamerun) – 4094 m n.p.m.

Ameryka Północna

* Orizaba (Meksyk) – 5700 m n.p.m.
* Popocatépetl (Meksyk) – 5452 m n.p.m.
* Rainier (USA) – 4390 m n.p.m.
* Wrangell (USA) – 4270 m n.p.m.
* Colima (Meksyk) – 4265 m n.p.m.
* St. Helen (USA) – 3000 m n.p.m.

Ameryka Południowa

* Llullaillaco (Argentyna/Chile) – 6739 m n.p.m.
* Antofalla (Argentyna) – 6450 m n.p.m.
* Guallatira (Chile) – 6060 m n.p.m.
* Lascar (Chile) – 5990 m n.p.m.
* Cotopaxi (Ekwador) – 5896 m n.p.m.
* Tupungatito (Chile) – 5640 m n.p.m.
* Sangay (Ekwador) – 5325 m n.p.m.
* Maipo (Chile) – 5323 m n.p.m.
* Purace (Kolumbia) – 4700 m n.p.m.
* Villarica (Chile) – 2840 m n.p.m.

Antarktyda

* Erebus (Wyspa Rossa) – 3794 m n.p.m.

Australia i Oceania

* Mauna Kea (Hawaje, USA) – 4205 m n.p.m.
* Mauna Loa (Hawaje, USA) – 4170 m n.p.m.
* Ruapehu (Nowa Zelandia) – 2797 m n.p.m.
* Kilauea (Hawaje, USA) – 1250 m n.p.m.
* Hualalai (Hawaje, USA) – 2521 m n.p.m.

Azja

* Elbrus (Rosja) - 5642 m n.p.m.
* Ararat (Turcja) – 5165 m n.p.m.
* Kluczewska Sopka (Rosja) – 4957 m n.p.m.
* Fudżi-san (Japonia/Honsiu) – 3776 m n.p.m.
* Semeru (Indonezja) – 3680 m n.p.m.
* Apo (Filipiny) – 2965 m n.p.m.
* Marapi (Indonezja) – 2890 m n.p.m.
* Tambora (Indonezja) – 2850 m n.p.m.
* Asama (Japonia) – 2540 m n.p.m.
* Pinatubo (Filipiny) – 1600 m n.p.m.
* Krakatau (Indonezja) – 813 m n.p.m.
* Manam (Papua Nowa Gwinea) – 1725 m n.p.m

Najwyższe wulkany na Ziemi


* Ojos del Salado (Chile Chile/Argentyna Argentyna) 6880 m n.p.m. (wygasły)
* Llullaillaco (Chile Chile/Argentyna Argentyna) 6723 m n.p.m.
* Antofalla (Argentyna Argentyna) 6450 m n.p.m.
* Lascar (Chile Chile) 5990 m n.p.m.
* Cotopaxi (Ekwador Ekwador) 5897 m n.p.m.
* Orizaba (Meksyk Meksyk) 5700 m n.p.m.

Wulkany we wszechświecie


Wulkany można znaleźć także na innych obiektach Układu Słonecznego, m.in. na Marsie (Olympus Mons), Io (księżycu Jowisza) czy Trytonie (księżycu Neptuna).
1 1 1