Odległość między stolicą Sudanu,Chartumem a stolicą Etiopii, Addis Abeby na mapie w skali 1: 20 000 000 wynosi 4,9cm.Jaka jest rzeczywista odległość miedzy tymi miastami ? Jaka będzie odległość miedzy tymi miastami na mapie w skali 1 : 10 000 000 ?

2

Odpowiedzi

2010-03-31T18:09:20+02:00
4,9cm x 20 000 000 = 98 000 000cm=980 000m= 980km
98 000 000cm: 10 000 000= 9,8cm

Odległość między miastami to 980km, a na mapie w skal 1:10 mln 9,8cm
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-31T18:16:00+02:00
Skala mapy to 1: 20 000 000. Innymi słowy: 1cm na mapie to 20 000 000 cm w rzeczywistości:

1: 20 000 000
1cm - 20 000 000 cm
1cm - 200 km

I dalej z proporcji:

1cm - 200 km
4,9cm - x km

x = (4,9 × 200) ÷ 1 = 980 km

Analogicznie dla skali 1 : 10 000 000, ale teraz proporcja będzie wyglądała odwrotnie:

1 : 10 000 000
1cm - 10 000 000cm
1cm - 100 km
x cm - 980 km

x = (980 × 1) ÷ 100 = 9,8 cm