Odpowiedzi

2010-03-31T22:21:13+02:00
W. CZW.
Obchodzimy obrzęd ustanowienia Eucharystii.

W. PT.
Święcimy krzyże.

W.SOB.
Święcimy Paschał, Wodę i Ogień .
6 1 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-31T22:57:51+02:00
Każda wspólnota Kościoła: parafialna, seminaryjna, zakonna, modlitewna, apostolska itd... - która gromadząc się na łamaniu chleba i modlitwie tworzy wspólnotę liturgiczną - z pewnością owocnie wykorzysta tę publikację, jako pomoc w przeżywaniu Liturgii Świętego Triduum Paschalnego.

Zapraszamy wszystkich chcących aktywnie uczestniczyć w uroczystościach Triduum Sacrum do sięgnięcia po tę publikację, która z powodzeniem może stać się ważną księgą liturgiczną Wielkiego Tygodnia dla każdej wspólnoty, jak również stanowić podręczny mszalik.


Wielki Czwartek:
Uobecnia się wśród nas wydarzenie z Wieczernika, w czasie, którego Jezus Chrystus ustanowił sakrament Eucharystii, oraz polecił go sprawować kapłanom "na swoją pamiątkę". Jako wyraz naszej radości i wdzięczności za te dary odśpiewamy w czasie mszy św. hymn "Chwała na wysokości Bogu", który był opuszczany przez cały okres Wielkiego Postu; odezwą się również dzwony, by podkreślić podnisoły nastrój tych chwil.

Wielki Piątek:
Niezwykły to dzień. Dzień, w którym umarł nasz Jezus. Nie sprawuje się dzisiaj ofiary Mszy św. Ołtarz obnażony wczoraj pozostał tak do dziś i tylko na czas Komunii św. zostanie on przykryty. Zasadniczo nie było też udzielania Komunii św. w ciągu dnia. Jedynie chorzy mogli przyjmować Ją wcześniej. Wszyscy inni zaś - wyłącznie podczas zbliżających się obecnie obrzędów. Zwyczaj ten ma nam uświadomić, że Jezus nie zawsze jest wśród nas obecny, że grzech, który przybił Go do krzyża i uśmiercił, również dzisiaj wzbrania nam dostęp do wielu serc. Każdy grzech przedłuża mękę Chrystusa. Jednocześnie jednak Zmartwychwstanie Pańskie jest czymś nieodwracalnym, czymś ostatecznym; grzech został zwyciężony raz na zawsze u samych korzeni i nic nie zdoła oddalić nas od miłości Bożej, która jest w Jezusie Chrystusie. Dlatego również dzisiaj "w dniu, w którym przeżywamy otchłań męki i osamotnienia naszego Zbawiciela" - możemy pożywać owoce tej śmierci: Ciało Chrystusa za nas wydane.

Wielka Sobota (Wigilia Paschalna):
Jest dniem spoczynku Pana w grobie. Jest to dzień cichej nadziei, modlitewnego oczekiwania na cud zmartwychwstania. W dniu tym nie ma nic z żałoby, nic ze smutku, ale cicha wewnętrzna radość płynąca z wiary w bóstwo Chrystusa i z nadziei wypełnienia wszystkiego co zapowiedział.
Zgromadziliśmy się w świątyni aby wspólnie przeżyć liturgię Wigilii Paschalnej Wielkiej Nocy. Jest to naprawdę Wielka Noc, bo w niej dokonało się najważniejsze wydarzenie w dziejach świata i ludzkości, jakim było przejście (pascha) ze śmierci do nowego życia przez zmartwychwstanie. Ta tajemnica zbawcza w liturgii tej nocy stanie się dla nas teraźniejszością. Uobecnią nam ją przede wszystkim dwa sakramenty paschalne: chrzest i Eucharystia.
Cała dynamika nocy paschalnej koncentruje się wokół nowego życia w Chrystusie, dlatego też cała jej liturgia pełna jest symboli życia: światło - słowo - woda i uczta. Znaki te stanowią również główną treść kolejnych części liturgii wigilii paschalnej a więc: liturgia światła, liturgia słowa, liturgia chrzcielna i liturgia eucharystyczna.
Bogatą liturgię wigili paschalnej zakończy procesja rezurekcyjna. Rezurekcyjne dzwony, nasz aktywny i radosny udział w procesji niech będzie świadectwem i ogłoszeniem światu prawdy którą dzisiaj tu w tej świątyni przeżyjemy...
6 3 6