Zadanie 1.
Do podanych niżej przymiotników dopisz rzeczowniki tak, aby powstały wyrażenia o znaczeniu przenośnym. Wyjaśnij ich znaczenia.
NP. anielski- anielski spokój, anielska cierpliwość
a) biały-
b) cielęcy-
c) ciepły-
d) czarny-
e) gruby-
f) młody
g) piękny-
h) zimny-
i) złoty-
j) żelazny-

Zadanie 2
Wykorzystaj kilka przykładów z poprzedniego ćwiczenia i ułóż krótki dialog, w którym rozmówcy będą gawędzili o pewnym wspólnym znajomym, którego bardzo lubią.


ZA POMOC BARDZO DZIĘKUJE, A JEŚLI KTOŚ NIE UMIE TEGO ZROBIĆ TO PROSZĘ, ŻEBY NIE WYPISYWAŁ TU ŻADNYCH BZDUR I NIE ZABIERAŁ SIĘ ZA TO ZADANIE, BO BĘDĘ ZGŁASZAĆ.

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-04-01T17:01:02+02:00
A) biały- biała plama - nieznane, okryte tajemnicą fakty z przeszłości, fakty zręcznie tuszowane
doprowadzać (doprowadzić) kogoś do białej gorączki - denerwować kogoś, drażnić, doprowadzać do wściekłości
b) cielęcy- cielęcy wzrok - zakochany, zapatrzony, robi ''maślane oczy ''
c) ciepły- ciepłe kluchy (kluski) - safanduła, flegmatyk; człowiek powolny, mało energiczny; maminsynek; ktoś niepozbierany, nie potrafiący przedsięwziąć konkretnego działania
d) czarny- (odłożyć coś) na czarną godzinę - dla zabezpieczenia się na wypadek kłopotów materialnych
czarny kot - pech
e) gruby- gruba ryba - poważana osoba
strzelić z grubej rury - powiedzieć coś z brutalną szczerością; podjąć jakiś bardzo ważny temat;
f) młody - młoda para - kobieta i mężczyzna w dniu ślubu
g) piękny- odpłacić pięknym za nadobne - odpłacić komuś tym samym, oddać cios za cios;
h) zimny- dmuchać na zimne - wykazywać się ogromną (przesadną) ostrożnością
zimny drań - twardziel, macho
i) złoty- coś jest na wagę złota - coś jest bardzo cenne
obiecywać złote góry - składać obietnice bez pokrycia
mieć złote serce- być dobrym człowiekiem
j) żelazny- żelazny organizm - bardzo mocny, silny, zdrowy

zad.2

- Ależ ten Marek ma odwagę . ! Nie uwierzycie co się stało wczoraj w pracy !
· Co takiego ?
- Wyobraźcie sobie, że przyszedł do szefa , a z niego jak wiecie, taka gruba ryba . I wygarnął mu, że już od jakiegoś czasu obiecuje złote góry a nic nie robi .. i żąda podwyżki !
· żartujesz ? I co na to ten szef ?
- Najpierw był w szoku . Ale że ma złote serce, po chwili zgodził się .
· Uff .. dobrze, że go z pracy nie wylał ;)
10 3 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-01T17:02:46+02:00
A)biały kruk - nie spotykana książka
b)cielęcy zapał, cielęcy zachwyt
c)ciepły wzrok, ciepły uścisk
d)czarny humor, czarny charakter
e) gruba ryba ( ktoś wysoko postawiony, mający wpływy)
f)młody bóg (ktoś przystojny)
g)piękny charakter,
h) zimny ogień, zimny wzrok
i) złoty dotyk,kura znosząca złote jajka (zyskowne przedsięwzięcie, coś przynoszącego zysk)
j) żelazna władca, żelazne zdrowie
2.
-Witaj Jakubie! Jak się masz? Czy wiesz co słychać u naszego młodego boga Kryspina??
-Witaj Saro. Czuję się dobrze . Kryspin został grubą rybą w świecie biznesu. Jest jak kura znosząca złote jajka , każdy jego pomysł jest trafny.
-Kiedy ostatnio go spotkałam, spojrzał na mnie zimnym wzrokiem jak czarny charakter.
-Tak to prawda, zmienił się i twardo stoi przy swoim.
- Jakubie, pamiętasz jego cielęcy zapał??
-Oczywiście, ale to nie jest ten sam chłopiec, którego znaliśmy. Do widzenia, Saro.
- Do zobaczenia, Jakubie.

MAM NADZIEJĘ ŻE TEKST I PRZENOŚNIE BĘDĄ CI PASOWAĆ .
19 3 19