Granica wiecznego śniegu przebiega w Tatrach na wysokości około 2200 m n.p.m. Ile wynosi zatem średnia temperatura na Rysach (około 2500 m n.p.m.)?


Granica wiecznego śniegu przebiega w Tatrach na wysokości około 2200 m n.p.m. Ile wynosi zatem średnia temperatura w Zakopanem (około 800 m n.p.m.)?

3

Odpowiedzi

2009-11-01T19:43:06+01:00
Na Rysach
(2500- 2200):100 = 3
3x 0,6°C = 1,8°C
0°C- 1,8°C = -1,8°C

W Zakopanem

(2200-800):100=4
4x0,6°C= 2,4°C
0°C+2,4°C = 2,4°C
12 3 12
2009-11-01T19:47:44+01:00
Przyjmuję, że jak jest ta granica na tej wysokości, to musi być tam temp. 0 stopni Celsjusza
róznica 2500-2200=300
temperatura maleje wraz z wysokością o 0,6 stopnia co 100m
więc przy 300m zmaleje o 3*0,6=1,8
co da 0-1,8=-1,8 stopnia na Rysach

róznica 2200-800=1400
co daje 14 setek
14*0,6=8,4
Zakopane jest niżej, więc jest cieplej, więc dodam do 0 stopni te 8,4 co da 8,4 stopnia Celsjusza
9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-01T19:49:43+01:00
Zawsze mnie uczyli, że granica wiecznego śniegu przebiega na wysokości 2500m.n.p.m i dlatego w Polsce nie ma wiecznie białych szczytów. Ale widać to zadanie w którym jest ważny problem, a nie dane.


________________________________________________________
Skoro Granica wiecznego śniegu przebiega w Tatrach na wysokości około 2200 m n.p.m. To znaczy że na tej wysokości mamy temperaturę równą 0°C. Temperatura spada razem ze wzrostem wysokości i dlatego parę metrów niżej śnieg już się nie utrzymuje.

Skoro wiemy że co 100m temperatura spada o 0.6°C. To średnia temperatura na Rysach(około 2500 m n.p.m.) wynosi:

0°C-((2500m n.p.m.-2200m n.p.m.)/100m)*0.6°C=0°C-((300m)/100m)*0.6°C=0°C-3*0.6°C=0°C-1.8°C=-1.8°C

I tym tokiem rozumowania... Średnia temperatura w Zakopanem wynosi:

0°C+((2200m n.p.m.-800m n.p.m.)/100)*0.6°C=0°C+(1400m/100m)*0.6°C=0°C+14*0.6°C=0°C+14*0.6°C=0°C+8.4°C=8.4°C

Odpowiedź.Jeżeli granica wiecznego śniegu przebiega w Tatrach na wysokości 2200m.n.p.m, to na Rysach panuje średnia temperatura równa -1,8°C, a w Zakopanem +8,4°C.
________________________________________________________
Zwróć uwagę na to, że toktusia pomyliła się przy odejmowaniu(2200-800=1400 a nie tak jak ona napisała 400 i dale obliczenia jej to rozwaliło).
________________________________________________________
Liczę, że Ci to wyjaśniłem:) Jak to wszystko przepiszesz, to nauczycielka będzie mogła co najwyżej Ci się ukłonić:D
________________________________________________________
Liczę na status najlepszego rozwiązania.
39 4 39