Proszę szybko o odpowiedź.!

Zad. 12/ 98
Historia II- zeszyt ćwiczeń, gimnazjum
Wydawnictwo: Podróże w czasie.

Treść: Napisz jednostronnicową pracę na temat: Co zadecydowało o upadku pierwszej Rzeczypospolitej.

Z góry dziękuję.
< jakoś niemogłem sobie poradzić>

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-02T08:30:47+02:00
Czynniki, które przyczyniły się do upadku państwa polskiego były różne,gromadziły się przez wiele lat. Jedne z nich to sytuacjia gospodarcza, polityczna i moralna.Do upadku państwa przyczyniła się również szlachta, która stanowiła 10% ludzi zamieszkujących Polskę.Po pewnym czasie ich pozycja zaczęła rosnąć na skutek większej ilości przywilejów,stali się oni silniejsi od króla.W XVII w. doszło do licznych wojen, które prowadziły do zrujnowania gospodarki i handlu.Innym czynnikiem był sposób wybierania króla-wolna elekcja,która prowadziła do sporów między szlachtą a magnaterią.Król chciał umacniać państwo ale często popełniał błędy.Następnym czynnikiem było "liberum veto'',którego mógł użyć każdy poseł i tym samym zakończyć obrady sejmu.W 1652 poseł Władysław Siciński przerwał obrady co wywołało chaos,nie mogąc dokończyć obrad nie rozważono wile spraw między innymi podatków czy cła.Stosując liberum veto zrywano sejmy co prowadziło do przekupstwa magnatów, nie było również silnie rozbudowanej armii ponieważ ciągle brakowało pieniędzy.Panowały również wojny domowe,które skłóciły ze sobą społeczeństwo.

To tylko nie które z czynników.
2 5 2
2010-04-02T08:33:46+02:00
Kiedy mówi się o przyczynie upadku I Rzeczpospolitej często pojawia się w niej stwierdzenie "zmowa sąsiadów". Niewątpliwie jest to prawda. Zaborcy wykorzystali fakt, że Polska jest w bardzo kiepskiej sytuacji gospodarczej. Na pierwszy rzut oka widać było, że kraj nie ma szans, aby przeciwstawić się miażdżącej sile wroga. Warto jednak byłoby się zastanowić co doprowadziło do tak fatalnej kondycji RP. W tym czasie król nie miał już praktycznie żadnych praw. Nadmierne przywileje szlachty ograniczały jego możliwości. Szczególnie fatalnym posunięciem było liberum veto, które uniemożliwiło jakiekolwiek reformy. Wszelkie próby reformowania kraju kończyły się niepowodzeniem, a kraj popadał w coraz głębszy kryzys. Brakowało nam finansów, dobrego administrowania, a także wojska. Rządy Stanisława Augusta też nie można zaliczyć do bardzo udanych, bowiem król więcej czasu poświęcał na rozwijanie kultury niż na zarządzanie państwem. Na upadek RP złożyło się wiele czynników, tak wiec niemożliwa jest jednoznaczna ocena powodów tego wydarzenia.


Myślę, że na stronę powinno wystarczyć:))
1 5 1