Zad1)
suma biletów przed 20% podwyżką i po niej jest równa 4,40zł. ile kosztował bilet przed podwyżką a ile po niej??
zad2)
Jacek dostał 20% podwyżki. gdyby szef mu dał 15% podwyżki Jacek zarabiałby o 60 zł mniej. ile obecnie po podwyżce zarabia Jacek??

te zadania nie są trudne jako tako je rozwiązałam, ale nie mam do nich odpowiedzi i nie wiem czy mam je dobrze rozwiązane;)
prosiłabym bardzo o dokładne zapisanie do nich obliczeń;)

3

Odpowiedzi

2010-04-03T22:31:18+02:00
Zad.2
15%*x=60*100%
15%x=6000:15
x=400

100x=20*400
100x=8000
x=80
20% podwyżki wynosi 80 zł
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-03T22:57:46+02:00
1.

120% = 4,40
100% = x

x=100*4,4/100
x=3,70

przed podwyzka bilety kosztowaly 3,70zł

2.
5%-60zł
20% = x

x=20*60/5
x=240 zł


jacka podwyzka wynosi 240 zł.

20% - 240 zł
100% = x

x-100*240/20
x=1200

1200+240=1440

aktualnie zarabia ( po podwyzce) 1440 zł
2010-04-03T23:20:23+02:00
Z.2
20% = 0,2
15% = 0,15
x - zarobki Jacka przed podwyżką
x +0,2 x = 1,2 x - zarobki Jacka po 20 % podwyżce
x +0,15 x = 1,15 x - zarobki Jacka po 15% podwyżce
Mamy zatem
1,2 x - 1,15 x = 60
0,05 x = 60
x = 60 :0,05 = 1200
1,2 *1200 = 1440
Odp. Jacek,po 20% podwyżce , zarabia 1440 zł.
--------------------------------------
Treść z. 1 jest dla mnie niezrozumiała.
1 5 1