Marek i jacek trenuja wyscigi na dochodzenie na torze o długosci 400m startując z jego przeciwległych stron.pierwszy jedzie ze średnią prędkością 36km/h a drugi 45km/h.
1)jak długo musieli by się ścigać aby zawodnik jadący szybciej dogonił rywala?
2)ktopre byłoby to okrążenie dla każdego z nich?

2

Odpowiedzi

  • polk
  • Początkujący
2010-04-04T13:00:49+02:00
1 jedzie z 36 km\h czyli pokonuje 10 mw ciagu sekundy 2 jedzie 45km\h czyli 12,5m\s długość 400/10=40sekund 400/12.5=32sekundy dalej jest już prosto
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-04T13:28:30+02:00
S = v ∙ t
x - czas w h, po którym się spotkają.
0,2 km - o tyle więcej pokonuje trasy chłopak z większą prędkością

zatem obliczamy:

36x = 45x - 0,2 km
9x = 0,2 km
x= ²/₁₀ ∙ ¹/₉
x= ²/₉₀
x= ¹/₄₅ h

¹/₄₅ ∙ 60min = 1⅓ min

czyli spotkaliby się po 1⅓ min.

teraz obliczamy okrążenia.

ten, który jedzie wolniej:
36 ∙ ¹/₄₅ h = ³⁶/₄₅ = ⅘ km
zamieniamy na metry
⅘ ∙ 1000m = 800m

ten, który jedzie szybciej:
45 ∙ ¹/₄₅h = 1km= 1000m

czyli :
chłopak jadący z średnią prędkością 36 km/h przejedzie :
800m : 400m (cała trasa) = 2 okrążenia
a ten z 45 km/h:
1000m : 400m = 2,5 okrążenia w przybliżeniu 3.

Odp.
1) By jadący szybciej zawodnik mógł dogonić drugiego, musieliby się się ścigać 1⅓ min.
2) Zawodnik z średnią prędkością 36 km/h pokonałby 2 okrążenia, a zawodnik z prędkością 45 km/h - 2.5, niecałe 3 okrążenia.
1 1 1