Jak zrobić wykres do zdania podrzędnie złożonego?
o co w tym chodzi?
znam przykłady ale nie rozumiem na czym to polega .
Na czym polega tworzenie wykresu zdania podrzędnie złożonego?
te wykresy wyglądają np tak:
1N| albo | 2N...lub |2N| lub inaczej
...| 2P....1P| ......1P| | 3P te kropki sie nie liczą :)
błagam wytłumaczcie podajcie przykład zdania i o co chodzi jak stworzyć wykres na co patrzeć?!

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-04-04T17:49:33+02:00
Pokażę Ci to na przykładzie.
Masz np. zdanie:
Rodzice kupili mi psa, aby nauczyć mnie odpowiedzialności.
Zdanie nadrzędne to takie o które zapytamy inną częścią zdania.
Tutaj nadrzędne jest "Rodzice kupili mi psa", ponieważ możesz zapytać dlaczego? (kupili)

Wykres będzie wyglądał tak, że najpierw patrzymy, które zdanie jest N ( nadrzędne ) a które P (podrzędne) i tworzymy wykres. Do tego zdania wykres dam Ci w załączniku,
138 4 138
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-04T17:56:05+02:00
Nie jest to takie trudne. Zdanie złożone, to takie, które równie dobrze mogłoby się składać z dwóch odrębnych zdań.
Np.Monika poszła do sklepu żeby kupić mleko.
Można je przerobić na dwa zdania:
1.Monika poszła do sklepu.
2.Kupiła mleko.
Teraz patrzysz, która cześć zdania nie ma sensu bez drugiej, która z której wynika.
Monika poszła do sklepu -----> żeby kupić mleko.
Gdyby nie poszła do sklepu nie kupiłaby mleka.
Monika poszła do sklepu (po co?) żeby kupić mleko - to tak prosto.
no i dzielisz sobie zdanie na dwie części.
Monika poszła do sklepu (1) żeby kupić mleko (2). I teraz zaznaczasz, ze jedna cześć podlega drugiej - "czyli schodzisz schodek niżej."
N(nadrzędne)_____
kropeczki w pionie
(tu nic nie ma - format)P(podrzędne)_____

Podrzędną częścią zdania jest ta, która odpowiada na pytanie:
jaki?, jaka, ? jakie ?, czyj?, czyja?, czyje?, który?, która?, które ?, ile ?, czego ?, z czego? kogo? czego? komu? czemu? kogo? co? kim? czym? o kim? o czym? gdzie? skąd? dokąd? którędy? kiedy? jak długo? w jakim czasie? dopóki? odkąd? jak? w jaki sposób? dlaczego? z jakiej przyczyny? z jakiego powodu? po co? w jakim celu? mimo co? mimo czego? wbrew czemu? ile? jak bardzo? kim jest? czym jest? jaki jest? pod jakim warunkiem? kto? co?
129 4 129