Muszę wytłumaczyć frazeologizmy i podać z nimi po trzy przykłady użycia.
słomiany wdowiec-wytłumacz i przykłady
głupi jak but-przykład
bić się z myślami-wyjaśnij i przykłady
walczyć z wiatrakami- przykłady
smolić cholewki-przykłady i wyjaś
klamka zapadła-wyjaśnienia i przykłady

wyjaśnić podane frazeologizmy:
pokazać komuś język
mieć coś na końcu języka
mieć długi jęzor
znaleźć z kimś wspólny język

2

Odpowiedzi

2010-04-04T19:08:01+02:00
Słomiany wdowiec - mąż przebywający gdzieś chwilowo bez żony: Mój syn jest słomianym wdowcem.

Głupi jak but: Tego psa nie da się wytresować, bo jest głupi jak but.

Bić się z myślami - głowić się nad czymś, wahać się:
Mamo nie teraz, głowię się z myślami.

Walczyć z wiatrakami - walczyć z czymś nierealnym: Naukowcy mówią, że walka ze szkodnikami przypomina walkę z wiatrakami.

Smalić cholewki - zalecać się, ubiegać się o względy kobiety: Mój brat od dziecka smali cholewki do twojej siostry.

Klamka zapadła - zapadła decyzja, której nie można cofnąć: Maciek opamiętaj się bo jeszcze chwila i klamka zapadnie.

Mies coś na końcu języka - być bliskim przypomnienia sobie czegoś: Oczywiście powiedziała Kasia, choć na końcu języka miała zupełnie inne słowa.

Mieć długi jęzor - powiedzieć coś niepotrzebnie: Ola musi jednak uważać, bo ma długi jęzor.

Znaleźć z kimś wspólny język - porozumieć się z kimś, dogadać: Pomimo, że oboje dopuścili się zdrady umieli jeszcze znaleźć wspólny język.

12 3 12
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-04T19:09:09+02:00
Słomiany wdowiec- mężczyzna pozostający sam podczas dłuższej nieobecności żony. Przykłady: Żona wyjechała za granicę a ja jestem słomianym wdowcem
Jestem słomianym wdowcem już trzeci tydzień, ale jakoś daje sobie z tym radę.

głupi jak but-Przykład: Myślałem, że masz trochę oleju w głowie, ale jednak jesteś głupi jak but!

bić się z myślami- nie móc się zdecydować na coś, wahać się. Przykłady: Całą noc biła się z myślami jak powinna postąpić
Biła się z myślami, czy go w końcu odwiedzieć, ale ostatecznie zrezgowała z tego pomysłu.

walczyć z wiatrakami- Przykłady: Próbowałam mu wytłumaczyć, że źle postępuje, ale to jak walka z wiatrakami
Próba powstrzymania agresji w szkołach to walka z wiatrakami

smolić cholewki-zalecać się do kogoś, flirtować z kimś, dać komuś do zrozumienia, że nam się podoba. Przykład: Bartek ciągle smalił do niej cholewki.

klamka zapadła-decyzja została podjęta (albo zostanie), stało się coś nieodwołalnego. Przykłady: Klamka już zapadła i spędzamy urlop nad morzem.



pokazać komuś język- wykazać swoją ukrywaną dotychczas siłę, zrobić się grożnym.

mieć coś na końcu języka- 1.chcieć coś powiedzieć, wiedzieć dobrze o co chodzi i nie móc sobie przypomnieć, 2. chcieć coś powiedzieć,zapytać się o coś, ale w porę pohamować się lub nie zdążyć

mieć długi jęzor- nie umieć dochować sekretu, rozpowiadać cudze tajemnice

znaleźć z kimś wspólny język-osiągać z kimś porozumienie dzięki wspólnym poglądom, zainteresowaniom itp
20 3 20