Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-04-05T12:58:25+02:00
*duchowieństwo- prowadzenie kościołów
*rycerstwa-obrona ludności
*chłopska-służenie swoim władcą

;)
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-05T13:10:51+02:00
Duchowieństwo:
- musieli układać i przepisywać księgi, gdyż byli jedyną wykształconą w tym okresie klasą,
- gromadzili biblioteki,
- potem zamiast ksiąg przepisywali co raz to grubsze książki,
- kształtowali poglądy ludzi średniowiecza,
- ingerowali w rozwój literatury, kultury i sztuki.
Rycerstwo:
- obowiązek służby wojskowej w wyprawach podejmowanych przez ich pana
Chłopstwo:
- Chłopi musieli oddawać swemu panu jako podatek część plonów tzw. daninę lub pańszczyznę
- Opłacali także specjalny podatek na rzecz kościoła zwany dziesięciną.
- Wszystkie prace musieli wykonywać ręcznie, ich podstawowym narzędziem pracy był pług, który dzięki zastosowaniu żelaznych części głębiej i lepiej spulchniał glebę niż stosowane wcześniej radło.
2 5 2