Asia i Wojtek zbierają pieniądze na wspólne prezenty świąteczne. Gdyby Wojtek dał o 15 zł więcej, to jego część byłaby półtora raza większa niż Asi. Gdyby natomiast Asia dała o 15 zł mniej, mieli by razem 120 zł. Ile pieniędzy dał Wojtek, a ile Asia? Zapisz obliczenia.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-05T15:12:23+02:00
Asia i Wojtek zbierają pieniądze na wspólne prezenty świąteczne. Gdyby Wojtek dał o 15 zł więcej, to jego część byłaby półtora raza większa niż Asi. Gdyby natomiast Asia dała o 15 zł mniej, mieli by razem 120 zł. Ile pieniędzy dał Wojtek, a ile Asia? Zapisz obliczenia.

x - pieniadze asi
y - pieniadze wojtka

{y+15=1,5x
(x-15)+y=120

{y-1,5x=-15
x+y=120+15


{y-1,5x=-15 /*(-1)
x+y=135

{ -y +1,5x=15
y+x = 135
_________
2,5x=150 /:2,5
x=60

x+y=135
y=135-60
y=75

{x=60
y=75

liczę na naj..:)
2010-04-05T15:13:43+02:00
W+15=1,5A ==> W=1,5A-15
A-15+W=120


A-15+(1,5A-15)=120
A-15+1,5A-15=120
2,5A=150
A=60
W=1,5A-15
W=75
2010-04-05T15:14:43+02:00
X-pieniądze jakie dała Asia
y-pieniądze jakie dał Wojtek
y+15=1,5x
x-15+y=120
y-1,5x=-15
x+y=135
1,5x-y=15
x+y=135
2,5x=150
x=60
y=75