Odpowiedzi

2010-04-05T15:30:10+02:00
Od góry czyli bliżej nas:skorupa, płaszcz zewnętrzny, wewnętrzny, jądro zewnetrzne , wewnetrzne
9 2 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-05T15:39:26+02:00
Kula ziemska sklada się z kilku warstw o różnej gęstości, temperaturze i budowie

1. Sorupa ziemska sięga głębokości ok 8 do 40 km (w zalezności od miejsca pomiaru- pod oceanem jest dużo ciensza niż pod kontynentami). Test to cienka warstwa pokrywająca ziemię zbudowana z litej skały

2. Płaszcz górny sięga głębokości ok. 650km. ma budowę półpłynną, na jej górnych warstwach unoszą się sztywne płyty skorupy ziemskiej.

3. Płaszcz dolny sięgający ok 2900km. jego budowa jest gęstrza i sztywniejsza niż płaszcza górnego. Temperatura sięga tam ok 3000st celsjusza.

4. Jądro zewnętrze sięgajace ok 2250km. Sklada się głównie z płynnej mieszanki niklu i żelaza.

5. Jądro wewnetrzne jest kulą (prawdopodobnie zbudowana z niklu i żelaza nie jest w postaci płynnej, jest ciałem stałym, dzięki wysokiemu ciśnieniu panującemu wewnątrz). Ma średnice jakichś 2550 km. Temperatura panujaca tam sięga ok 4000st celsjusza.
21 4 21