Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-05T19:19:39+02:00
Zawisza Czarny herbu Sulima. Pochodził z Garbowa, był najsłynniejszym rycerzem średniowiecznym Jak wszyscy rycerze, odznaczał się tężyzną fizyczną, był wysoki i silny. Wyróżniał się nie tylko ogromną siłą, ale także umiętnością w posługiowaniu się bronią.

W parze ze sprawością fizyczną szły nakazy etyczne i dopiero ich przestrzeganie czyniło z mężczyzny rycerza.

Zawisza Czarny jako rycerz stale był gotowy do służby ojczyźnie, całkowicie oddany był królowi. Poza tym jego obowiązkiem była walka z najedźcą w obronie kraju. Był człowiekiem szlachetnym, wiernym, dotrzymującym słowa, broniący honoru. Opiekował się wdowami i sierotami, pomagał słabszym.

Postawa rycerza musiała byc przykładem dla innych stanów. Rycerz był wzorem cnót, odwagi, męstwa,zdyscyplinowania, prawości i szlachetności.

Takim właśnie człowiekiem był Zawisza Czarny, dlatego on jest symbolem i wzorem prawdziwego rycerza.

Mam nadzieję ze pomogłem :)
Pozdrawiam ! :)
51 4 51
Komentarz został usunięty
Komentarz został usunięty
2010-04-05T19:19:46+02:00
Wielokrotnie brał udział w wyprawach przeciwko Turkom.

Będąc świetnym dyplomatą, a przez to jednym z najbardziej zaufanych ludzi króla Władysława Jagiełły został wysłany jako jeden z sześciu posłów polskiej delegacji na Sobór w Konstancji (1414-1418), gdzie wsławił się występując jako jeden z nielicznych obrońców sprawy i osoby Jana Husa.

W 1415, towarzysząc królowi Zygmuntowi Luksemburskiemu w podróży do Perpignan w Aragonii pokonał w głośnym pojedynku Jana z Aragonii, wysadzając z siodła jednym uderzeniem kopii najprzedniejszego rycerza turniejowego zachodniej Europy.

40 3 40
  • mori
  • Początkujący
2010-04-05T19:21:46+02:00
Zawisza Czarny z Graowa (?-1428) słąwny rycerz polski, starosta spiski od 1420; uczestnik wielu wojen i poselstw, związany z dworem Zygmunta Luksemburskiego, niepokonany na turniejach, smbol prawości i cnót rycerskich; odznaczył się w bitwie pod Grunwaldem (1410); członek polskiej delegacji na sobór w Konstancji; zginął podczas wybrawy Z. Luksemburskiego przeciw Turkom, wzięty do niewoli tureckiej i zamordowany.

Encyklopedia szkolna PWN "Historia"
44 4 44
Komentarz został usunięty