Odpowiedzi

2009-11-02T15:22:50+01:00
Ateńczycy stosowali tę procedurę aby zdecydować które osoby należy wydalić z Aten w obawie przed dążeniem do tyranii.
38 4 38
Najlepsza Odpowiedź!
  • LisQ
  • Początkujący
2009-11-02T15:25:48+01:00
Ostracyzm, sąd skorupkowy (z greckiego ostrakon - "skorupka gliniana"), wprowadzony w Atenach przez Klejstenesa w 509 p.n.e. Głosowanie w eklezji za pomocą glinianych skorupek (Ostrakon), na których wypisywano nazwiska osób, które należało wydalić z Aten w obawie przed dążeniem do tyranii.

Wymieniony przez większość (6000 głosów) głosujących Ateńczyk musiał czasowo iść na wygnanie (na 10 lat), nie tracił jednak praw obywatelskich i majątkowych. Mógł być również wcześniej odwołany z wygnania. Przy pomocy ostracyzmu pozbywano się nieraz ludzi niewygodnych (próba poddania ostracyzmowi Peryklesa, Arystydesa, Temistoklesa).
21 3 21