Uzupełnij tabelę:

Cechy

Stylu romańskiego---Sylu gotyckirgo------malarstwo, rzeźba
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------
----------------- --------------- -----------------


Proszę ...

3

Odpowiedzi

2010-04-06T11:44:24+02:00
Sztuka Romańska- Nazwa styl Romański Romański pochodzi od łacińskiej nazwy Rzymu-Roma.
Czas trwania-ok- XI-XIII w .
Sztuka ta rozwijała się na terenach państw Europy : Francji , Anglii , Włoch , Niemiec i Polski .
Malarstwo sztuki Romańskiej- Wnętrza kościołów romańskich zwykle ozdobione były barwnymi malowidłami ściennymi czyli - freskami .
Rzeźba sztuki Romańskiej - Rzeźba była związana z architekturą.
Występowała na portalach tympanonach i kolumnach .
Przedstawiała tematy Religijne .
Wykonywano także drewniane figury Madonny z Dzieciątkiem oraz krucyfiksy czyli- krzyże z postacią Jezusa.

Sztuka Gotycka- W sztuce gotyckiej najważniejszą rolę odgrywały przestrzeń i światło.
Sztuka ta rozwijała się od XII do XV wieku n.e ( naszej ery )
Malarstwo Sztuki Gotyckiej-Rozwijało się malarstwo tablicowe , czyli obrazy malowane na deskach.
Rzeźba sztuki Gotyckiej- rzeźba miała charakter religijny który przedstawiał układ Starego i Nowego Testamentu .

Mam nadzieję że pomogłam .
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-06T11:47:10+02:00
Styl Romański:
-wznoszono warowne kościoły, klasztory i zamki warowne,
-budowano z kamienia co czyniło mury masywnymi i grubymi,
-ciężar budulca nie pozwalał wznosić wysokich budowli,
-małe okna,
-małe drzwi,
-dekoracje (ornamenty), były ubogie, opierały się głównie na płaskorzeźbach o tematyce religijnej,
-sklepienie kolebkowe i krzyżowe,

Styl Gotycki:
-budowle oparte były na szkielecie konstrukcyjnym z kamienia,
-sklepienie krzyżowo- żebrowe,
-bogata ornamentyka, ozdobne portale (wejścia), duże okna, witraże,
-charakterystyczne strzeliste wieże, pionowe (wertykalne) elementy- oznaczały dążenie ku niebu,
-rzeźby wolno stojące,
-freski,
-budowano kościoły i klasztory, które nie miały charakteru twierdz. Wraz z rozwojem miast powstawały ratusze, hale targowe i budynki mieszkalne,

Malarstwo, rzeźba:
-rozwinęło się iluminatorstwo,
-fresk,
-rzeźby wolno stojące,
-charakterystyka również religijna,

Mam nadzieję, że o to chodzi i że chociaż trochę pomogłam:)
Liczę na naj:)
13 4 13
2010-04-06T11:50:07+02:00
STYL ROMAŃSKI:
Rzeźba:
- Ściśle związana z architekturą
- Występowała jako element zdobniczy, propagandowy i zarazem symboliczny w tympanach, kolumnach, i elementach wyposażenia świątyń
- wykonywana w kamieniu, drewnie, brązie i kości słoniowej
Malarstwo:
- zaburzenie proporcjonalności ( np: nienaturalne duże dłonie)
- malarstwo ścienne
- malarstwo przejawiało się także jako zdobnictwo książkowe, które wyrażało sie zarówno w miniaturach jak i inicjałach
STYL GOTYCKI:
Rzeźba:
- związana z tematyką religijną
- nie występuje wyłącznie w związku z architekturą, często jest dziełem całkowicie odrębnym
- zanik deformacji proporcji ciała
- postacie ludzkie i zwierzęce mają charakter realistyczny
- w rzeźbie gotyckiej na obliczach rzeźb pojawiają się czytelne emocje
Malarstwo:
- w dalszym ciągu rozwijało się malarstwo ścienne, choć pojawiło i rozpowszechniło się także malarstwo tablicowe
- w malarstwie religijnym bardzo często barwy, kompozycja oraz ukazywane detale miały przesłanie symboliczne
- prócz tematyki religijnej pojawiła się w szerszym zakresie tematyka świecka np. portrety
- widoczne odrębności regionalne
- rozwinęło się iluminatorstwo
- malarstwo gotyckie nie operowało perspektywą
- rozwinęło się drzewo- i miedziorytnictwo
8 3 8