Odpowiedzi

2010-04-06T11:54:12+02:00
Styl romański: obraz Czerwińsk nad Wisłą, romański kościół św. Andrzeja w Krakowie, kościół NMP w Inowrocławiu
Styl gotycki: Bazylika w St. Denis, Brama Holsztyńska w Lubece, zamek krzyżacki w Malborku
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T11:55:58+02:00
A) Kolegiata św. Pawła w Kaliszu, Kościół NMP w Górce pod Ślężą (obecnie Sobótka), Kaplica zamkowa św. Mikołaja w Cieszynie , Rotunda św. Jana Chrzciciela w Grzegorzowicach (woj. świętokrzyskie), Kaplica zamkowa w Legnicy,

b) dominikański kościół św. Wojciecha we Wrocławiu, franciszkański kościół św. Franciszka w Krakowie, Kościół Mariacki w Krakowie,
Najbardziej znane gotyckie zamki to:
* w Polsce południowej, m.in. w Chęcinach, Czorsztynie, Niedzicy, Ojcowie, Bobolicach, Kazimierzu Dolnym, Będzinie, Lipowcu, Ogrodzieńcu.
* w Polski północnej:
-zbudowane przez zakon krzyżacki w: Malborku, Ostródzie, Nidzicy, Brodnicy, Golubiu, Gniewie;
-lub na ich warowniach wzorowane (najczęściej budowane na dobrach biskupich) w Kwidzynie, Lidzbarku Warmińskim, Olsztynie, Reszlu.
-zamki na Mazowszu: Zamek w Ciechanowie, Czersku, Liwie.
-zamki w Wielkopolsce: Zamek w Kole, Sierakowie, Szamotułach, Gołańczy.
2 5 2
2010-04-06T11:57:49+02:00
A) Styl romański: rotunda romańska św. Mikołaja z XI w. w Cieszynie; kolegita NMP i św. Aleksego (miejscowość Tum); kościół św. Jerzego (XIIw.) i katedra gnieźnieńska (IX/X w.) w Gnieźnie; kościół Świętej Trójcy i NMP (XII/XIII w.) i rotunda św. Prokopa (1133) w Strzelnie; krzyż z piaskowca w kapliczce romańskiej w Licheniu; opactwo benedyktyńskie w Tyńcu; kolegiata św. Piotra w Kruszwicy.

b) Styl gotycki: katedra św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu; Bazylika mariacka w Gdańsku.
4 4 4