Odpowiedzi

2010-04-06T12:42:30+02:00
Konfederacja barska 1768r. zawiązana w obronie katolicyzmu przeciwko Rosji i królowi. Przywódcy: Józef Pułaski i Michał Krasiński.
9 3 9
2010-04-06T12:42:47+02:00
Też ostatnio miałam to zadanie. Celem konfederacji było pozbawienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego władzy. Szlachta polska uważała że przez to kraje ościenne ( Rosja Austria i Prusy) przestaną ingerować w sprawy Polskie. Skutkiem konfederacji barskiej był I rozbiór Polski
21 4 21
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T12:44:35+02:00
Stanisław August Poniatowski chcąc przeprowadzić reformy musiał robić to w sposób bardzo ograniczony. Polityka ostrożnych reform nie powiodła się. Rosja i pRusy zdecydowały się na ingerencję w sprawy RP. Pretekstem było żądanie równouprawnienia dla szlachty różnowierczej (prawosławnej i protestanckiej). Wzbudziło to oburzenie. Wówczas Mikołaj Repnin (ambasador carski) nakazał przywódców opozycji porwać i wywieźć na Syberię. Tym samym zmusił sejm do uległosci.
W lutym 1768r w misteczku Bar na Podolu zawiązano konfederację pod hasłem obrony wiary i wolności (chodziło tez o kasę - bo im mniej urzędów dla szlachty katolickiej tym mniej pieniędzy) Walki trwały 4 lata. Konfederacja poniosła klęskę, a jej uczestników zesłano na Syberię. Tylko nielicznym udało się uciec z rąk Rosjanów.
Zamęt wywołany walką z konfederatami wpłynął na decyzję państw o dokonaniu rozbioru.
30 2 30