1. Oblicz wartościowość niemetalu w kwasach o wzorach (pisemnie będę pisała indeksy) : HdwaSiOtrzy i HtrzyBOtrzy.

2. Oblicz wartość indeksu x przy atomie wodoru we wzorze kwasu H(x w indeksie)SiOcztery i nad SiO jest |V


Proszę o wszystkie obliczenia i solidnie zrobić:)

Najlepsze wynagradzam :D

2

Odpowiedzi

2010-04-06T13:13:26+02:00
H₂SiO₃ - 2*3-1*2 = 6-2 = 4
H₃BO₃ - 2*3-1*3 = 6-3 = 3


HxSiO₄
2*4 - 5 = 8 - 5 = 3
x = 3

H₃SiO₄
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T13:16:12+02:00
1. a) H2SiO3 --> najważniejszą zasadą jest to że wszystkie wartościowości po zsumowaniu muszą wynosić O, tak więc wodór H w kwasach jest zawsze na +I stopniu utleniania, tlen jest zawsze w kwasach na -II stopniu utleniania, tak więc po zsumowaniu mamy na razie -4, ponieważ są trzy cząsteczki tlenu i dwie cząsteczki wodoru, tak więc aby uzyskać O Si musi być na +IV stopniu utleniania.

b) H3BO3 ---> postępujemy taj jak poprzednio, po zsumowaniu wodoru i tlenu mamy -3, dlatego B jest na +III stopniu utleniania.

2. HxSiO4 ---> O jest na -II, Si na +IV, tak więc po zsumowaniu mamy -4, dlatego wodoru na +I musi myć 4 cząsteczki.
H4SiO4.

Jak coś niejasne, pisz na priv. ;)
7 2 7