W ponizszym fragmencie poematu podkresl przymiotniki i powiedz jak sie nazywaja srodki artystyczne przez nie wyrazone nastepnie wykonaj polecenia zamieszczone pod wierszem.

fragment;
juliusz slowacki
beniowski
Chodzi i o to aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa :
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stępowa
A czasem jak skarga nimfy miętki
A czasem piękny jak aniołów mowa...


a) o jakim jezyku jest mowa w wierszu?
b)jak rozumiesz kazdy z 4 ostatnich wersów?
c) podaj 5 zwiazkow frazeologicznych ze slowem jezyk i objasnij ich znaczenia.

BARDZO PROSZE O ROZWIAZANIE JAK NAJSZYBCIEJ

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T16:16:56+02:00
Przymiotniki:
giętki
jasny,
prędki
smutny
stepowa
miętki
piękny

język giętki- epitet
język giętki jak piorun jasny, prędki,- porównanie
język giętki-smutny jako pieśń stepowa-porównanie
jak skarga nimfy miętki-porównanie
piękny jak aniołów mowa- porównanie
2.W wierszu jest mowa o swobodnym języku który będzie piękny i łatwy dla każdego.
b). Oznacza to że język będzie szybki, zrozumiały, piekny i prosty dla każdego.
c). mielić jęzorem- mówić głupoty
ciągnąć kogoś za język- wypytywać o coś
mieć długi język- zdradzać sekrety
trzymać język za zębami-nie mówić ważnych i tajnych informacji
mieć na końcu języka-chcieć coś powiedzieć, ale nie móc sobie tego przypomnieć
10 3 10
2010-04-06T16:17:26+02:00
Przymiotniki : giętki, jasny, prędki, stepowa ( pieśń stepowa ), smutny, miętki, piękny. W wierszu są porównania, apostrofy i przenośnie.
a ) wg mnie chodzi to o język powszechny ( ojczysty ) może on być piękny i kojący, ale może także ranić
b) Czasami ludzie mówią coś byle jak nie przemyślając tego, czasem mówią coś przykrego, niekiedy zdarza się coś miłego i kojącego.
Niestety w podpunkcie c ci nie pomogę.
4 3 4
2010-04-06T16:31:56+02:00
Przymiotniki:
giętki, jasny, prędki, smutny, miętki, piękny

środki stylistyczne: epitety

a) mowa o języku poetyckim -"miarą doskonałości poetyckiej jest takie posługiwanie się językiem by móc wyrazić całe bogactwo ludzkich uczuć"
c)mieć coś na końcu języka-wiedzieć, co się chce powiedzieć, ale w danej chwili to umknęło;
mieć długi język-za dużo mówić
mieć niewyparzony język-mówić w sposób bezpośredni, zuchwały, lub obsceniczny
obnosić kogoś na językach-rozmawiać o kimś
ugryźć się w język-powstrzymać się w ostatniej chwili od powiedzenia czegoś
zapomnieć języka w gębie-zamilknąć (najczęściej z powodu zamieszania, zaskoczenia)
3 5 3