Zad. 1
Dwóch robotników wykonało wspólnie pewną pracę. Gdyby pierwszy z nich wykonał całą pracę sam to pracowałby 3 razy dłużej. Gdyby drugi z nich wykonał całą pracę sam to pracowałby o 6 dni dłużej. Ile dni robotnicy razem wykonywali tą pracę?

Zad.2
Pies goni zająca który znajduje się w odległości 60 swoich skoków od psa. Gdy zając robi 9 skoków, w tym czasie pies zrobi 6 kroków. Wielkość 3 psich kroków jest równa 7 skokom zająca. Ile kroków musi zrobić pies, aby dogonić zająca?

zad.3
Dwaj bracia mają razem 7 lat. Liczba miesięcy jednego jest dwa razy większa od liczby lat drugiego. Ile lat mają bracia?

Proszę o szybką odpowiedź !

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T18:00:01+02:00
Zad.1.
x - dni pracy jednego
y - dni pracy drugiego

x+y = 3x
x+y = y+6

y = 3x-x
x = 6

y = 2*6
x = 6

y = 12
x = 6

Pierwszy wykonał swoją część pracy w 6 dni, drugi w 12 dni, więc razem w 12 dni.
Odp. Razem robotnicy wykonywali tę pracę przez 12 dni.

zad.3.
7lat= 7*12 miesięcy=84 miesięce
x - ilość miesięcy I brata
y - ilość miesiecy II brata

x+y=84
12x=2y

x+y=84
y=6x

x+6x=84
7x=84
x=12miesięcy = 1 rok

y= 12miesięcy *6 = 6 lat
2010-04-06T18:01:18+02:00
ZAD1. rozumiem, że pracują tak samo efektywnie?

wtedy odpowiedź brzmi: 3 dni.

pierwszy pracował by 3 razy dłużej, czyli 9 dni
drugi pracował by o 6 dni dłużej, czyli 9 dni. zgadza się

ZAD2.
pies robi 6 kroków, a zając 9 w tym samym czasie, tylko, że 6 kroków psa,to tak jak 14 skoków zająca. czyli pies zbliża się do zająca za każdym razem o 5 skoków. dzieli ich 60 skoków, czyli:
60:5 = 12, więc po 12 *6 = 72 krokach pies dogoni zająca.

ZAD3.
x - tyle miesiecy ma brat X
y - tyle miesięcy ma brat Y

robimy układ równań:
y+x=7*12
x=2 * y/12

y+x=84
x=y/6

podstawiamy:
y+y/6=84 /*6
x=y/6

7y=504 /:7
x=y/6

y=72 = 6 lat
x=12 = 1 rok